Sivuvaikutukset

LCHF-ruokavalioon siirtyminen voi joskus olla hankalaa ensimmäisinä päivinä.  Elämäntapamuutos on iso, ja on luonnollista, että keho reagoi: kyse on hiilihydraattien vieroitusoireista. Tätä kutsutaan englanniksi termillä ”keto-flu” eli keto-flunssa, ja oireet ovat sekä vaarattomia että ohimeneviä.

Tavallisia sivuvaikutusoireita ovat päänsärky, suonenveto, ummetus ja väsymys. Mikäli sinulla esiintyy näitä oireita, sinun kannattaa lisätä ruokaan tai juomaveteen tavallista suolaa. Kun olet jättänyt pois leivän ja monet teollisesti tuotetut elintarvikkeet, suolan saantisi vähenee huomattavasti, joten sitä pitää tietoisesti lisätä, jotta elimistö saa riittävästi tarvitsemiansa suoloja. Erilaisia suolavaihtoehtoja on useita: jotkut pitävät ruususuolasta tai Himalajan suolasta. Valitse kuitenkin suola, jossa on jodia. Kun kehosi on tottunut uuteen ruokavalioon, voi suolan määrää vähentää. Ihminen tarvitsee hyvin vähän suolaa ja tämäkin on tottumiskysymys. Joten lisää siis alussa tietoisesti suolaa, jotta kehosi tottuu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, mutta sen jälkeen sitä voi vähitellen vähentää taas.

Ota rauhallisesti ensimmäiset päivät ja vältä kovia urheilusuorituksia. Kun keho tottuu uuteen ruokavalioon, sivuvaikutusoireet katoavat, ja olosi on entistä energisempi. Itseasiassa yleensä huomattavasti energisempi kuin aikaisemmin – joten kannattaa tsempata ne kaksi, kolme vaikeaa päivää. Ja jos oikein vakikealta tuntuu, lisää hiilihydraattien määrää hieman kunnes olo on ok, ja tiputa sitten niitä taas vähitellen.

Tärkeää

Joskus, hyvin harvoin, voi esiintyä vakavampia sivuvaikutuksia kuten sydämen tykytystä, hiustenlähtöä tai ihottumaa. Mikäli sinulle tulee tämänkaltaisia, tai muita vakavia oireita, keskustele ruokavalion jatkamisesta lääkärisi kanssa.