Näin pääset alkuun

LCHF-ruokavalion aloittaminen on yksinkertaista:

  • Syö: lihaa, kalaa, munia, maan päällä kasvaneita kasviksia sekä luonnollisia rasvoja, kuten voita ja oliiviöljyä.
  • Vältä: sokeria, viljatuotteita, riisiä, perunaa, makeutusaineita, prosessoitua ruokaa, margariinia, proteiinijauheita, proteiinipatukoita ja hunajaa.
  • Tee näin: Syö kun sinulla on nälkä, ja kunnes olet kylläinen. Syö hyvää ruokaa ja tarpeeksi rasvaa, niin sinulle ei tule mielitekoja ja tarvetta napostella.
  • Syö vaan silloin kun sinulla on nälkä: hyvää ruokaa 2-3 kertaa päivässä, ei välipaloja.

 

On tieteellisesti todistettu, että LCHF-ruokavalio toimii. Kun vältät sokereita ja tärkkelyspitoisia ruokia, verensokeri tasaantuu ja rasvaa varastoivan insuliinin taso laskee. Rasvanpoltto lisääntyy, ja olet kylläisempi.

Muista juoda paljon vettä ja alussa lisätä ruokaan suolaa. Kun teolliset tuotteet, leipä, sipsit ja muut vastaavat suolaiset ruoat poistuvat ruokavaliosta, pitää suolansaanti varmistaa erikseen. Himalajan suola on monien suosikki. Kun kehosi on tottunut uuteen ruokavalioon, suolan määrää voi taas vähentää. Ihminen tarvitsee yllättävän vähän suolaa, tämä on tottumiskysymys ja suolastakin voi vähitellen totutella pois.

Suurin osa ihmisistä voi turvallisesti aloittaa LCHF-ruokavalion heti. Kysymyssivuillamme vastaamme yleisimpiin kysymyksiin, kuten kenelle LCHF-ruokavalio sopii, mitä tulisi syödä, voiko alkoholia juoda ja miten tulisi menetellä, mikäli olet raskaana tai imetät tai mitä jos paino ei laskekaan.

Suurin osa ihmisistä voi turvallisesti aloittaa LCHF-ruokavalion heti.

Mikäli sinulla on joku sairaus tai huomattava määrä ylipainoa, sinun kannattaa keskustella LCHF-ruokavaliosta oman lääkärisi kanssa, ja pudottaa painoa yhteistyössä lääkärisi kanssa. Näin varmistat, että painonpudotus on turvallista. Lue lisää LCHF-ruokavaliosta ja terveydestä täältä.

Jos kaipaat tukea elämäntapamuutoksen toteuttamiseen arjessa, liity jäseneksemme. Jäsenenä saat mm. LCHF-reseptejä jokaiselle viikonpäivälle. Reseptipankistamme löytyy myös maidottomia reseptejä ja paljon kasvisruokavaihtoehtoja! Jäsenfoorumilla voit keskustella muiden jäsenten kanssa ja lukea syventävää tietoa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta ja elämäntavasta, artikkeleita Suomesta ja maailmalta, blogeja ja syventävää ruokatietoutta sekä paljon, paljon muuta hyödyllistä ja inspiroivaa materiaalia. Lue lisää jäsenyydestä täältä.