Laihdutus, liikunta ja LCHF

Liikunta on hyvästä, muttet tarvitse sitä laihtuaksesi

Kun kyse on laihdutuksesta, liikunnan merkitys on hyvin pieni suhteessa ruokavalion merkitykseen. Voidaan sanoa, että ruokavalion merkitys on 80–100 %, liikunnan 20 % tai vähemmän. Tämä on ilouutinen kaikille meille tavallisille ihmisille, jotka liikumme mielellämme silloin, kun siihen on aikaa. On kuitenkin sanomattakin selvää, että liikkuminen on hyvä asia, ja että liikunnalla tutkitusti on useita positiivisia terveysvaikutuksia. Tässä niistä muutamia:

  • Energiatasosi kohoaa, ja olet pirteämpi.
  • Kehoon vapautuu endorfiineja eli hyvänolon hormoneja, mikä lievittää stressiä.
  • Kehosi muokkaantuu ja lihakset kasvavat, kaunistut siis.
  • Raitis ilma ja valo ovat hyväksi sinulle.
  • Liikunta auttaa kehoa hyödyntämään kehoon kerääntynyttä rasvaa.
  • Liikunta tekee myös lihassolut herkemmiksi insuliinille, jolloin ne vastaanottavat sokeria verestä helpommin.

LCHF-ruokavalio ei edellytä sinulta liikuntaa ollakseen tehokas. Team LCHF Suomi suosittelee kuitenkin, että harrastaisit jotain liikuntaa, ensisijaisesti siksi, että siitä tulee hyvä olo ja hyvä mieli. Suosittelemme, että lisäät uuteen LCHF-elämäntapaasi liikuntaa vähitellen, mikäli se on mahdollista. Yksi erinomainen liikuntamuoto on käveleminen yhdessä perheenjäsenen tai ystävän kanssa.

Team LCHF Suomen oma personal trainer Kurt Russel liikuttaa mielellään tiimin jäseniä, mutta osaa myös ottaa rennosti 😊

Urheilu ja LCHF ja/tai ketoosi

Mikäli olet aina urheillut, ei ole syytä muuttaa mitään LCHF-ruokavalion myötä. Tunnustele, miltä oma keho tuntuu ja mene sen mukaan.

Monet lääkärit ja personal trainerit ovat nykyisin sitä mieltä, että hiilihydraattien syöminen ja varsinkin niiden tankkaus on täysin turhaa ennen urheilusuoritusta. Näin ollen monet kestävyysurheilijat ovat siirtyneet kokonaan ketogeeniseen ruokavalioon ja saaneet tästä erinomaisen hyviä tuloksia.

Jäsensivuilla on laajemmin tietoa LCHF-ruokavaliosta, ketoosista ja urheilusta.