Team LCHF Suomen herkullinen joulumenu

Jouluruoka on asia, joka herättää tunteita ja josta useimmilla on mielipide. Joidenkin mielestä jouluruoka on jopa tärkein osa joulua, kun taas jotkut syövät mieluummin pizzaa jouluaattona. Jotkut ovat sitä mieltä, että pöydässä täytyy ehdottomasti olla kinkkua, laatikoita ja rosollia vuodesta toiseen – kun taas toiset haluavat kokeilla uusia herkkuja, kuten kasvispullia, vihersalaatteja ja kansainvälisiä makuja. Meidän mielestä ei ole oikeaa tai väärää, ja siksi reseptiarkistostamme löytyy kymmeniä erilaisia herkkureseptejä jouluun, jotta kaikille löytyisi jotain.

Useat suomalaiset jouluiset ruokaperinteet ovat kehittyneet nykyiseen muotoonsa vuosisatojen kuluessa. Jouluruoat vaihtelevat kuitenkin paljon myös Suomen sisällä, niin paikkakunnittain kuin perheittäin. Perinteiset jouluruoat kuten rosolli, kinkku, graavilohi, lanttu– ja porkkanalaatikko ovat monelle ehdoton osa joulupöytää, ja nämä löytyvät toki myös reseptiarkistostamme. Joulukinkun voi halutessaan kuorruttaa rapealla sinappi-manteli-kuorrutteella ja tarjota itse tehdyn, perinteisen sinapin tai konjakkisinapin kanssa. Jos et ole kinkun ystävä, voit vaihtaa kinkun esimerkiksi kalkkunaan. Naapurimaassamme Ruotsissa lihapullat ovat myös olennainen osa joulupöytää, ja jouluisilla mausteilla maustetut lihapullat löytyvät myös reseptiarkistostamme. Nämä ovat usein sekä aikuisten että lasten suosikki joulupöydässä!

Lanttu- ja porkkanalaatikon lisäksi jotkut lisäävät joulupöytään myös maksalaatikkoa ja perunalaatikkoa. Koska perunalaatikko ei sovi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, sen tilalle sopii maukas  kyssäkaali-mantelilaatikko. Joululimpusta olemme myös kehittäneet vähähiilihydraattisen vaihtoehdon, ja sen löydät täältä. Limppu on parhaimman makuista uunituoreena voin ja kinkkuviipaleen kanssa tarjoiltuna.

Perinteiseen joulupöytään kuuluu myös erilaisia kalaruokia, kuten graavilohi. Pirteän kirpeää graavilohta saa, kun lisää valmiiseen kalaan mausteeksi raastettua piparjuurta ja kapriksia. Lohen lisäksi voit myös itse valmistaa herkullista sinappisilliä tai maustesilliä. Maukkaat kananmunanpuolikkaat kruunataan herkullisilla täytteillä, kuten kylmäsavulohitahnalla, siianmädillä ja smetanalla sekä katkarapu-majoneesitäytteellä. Reseptiarkistossamme on myös herkullinen resepti savusiikamousselle, joka sopii erinomaisesti alkupalana tai leivän päällä.

Joulupöydän muihin kylmiin klassikoihin kuuluvat muun muassa perinteinen rosolli vaaleanpunaisella kermavaahtokastikkeella  ja kermainen sienisalaatti. Raikkautta ja väriä joulupöytään antaa herkullinen vihersalaatti paahdetuilla pähkinöillä ja granaattiomenalla. Jos haluat tänä vuonna kokeilla jotain uutta, löydät reseptiarkistostamme myös esimerkiksi suppilovahverohyydyke-, sienimureke-, porkkanalohi- ja punajuuricarpaccio-reseptit. Nämä sopivat kaikki myös kasvissyöjälle.

Jälkiruoka

Tiedämme kaikki, että vaikka kuinka paljon olisi syönyt kinkkua, jälkiruoalle on silti aina tilaa. Reseptiarkistossamme on myös jouluun sopivia jälkiruokia, esimerkiksi viime vuoden suosikki: kermainen pannacotta glögihillokkeella tai tämän vuoden uutuus tiramisu. Toinen jälkiruokavaihtoehto, joka sopii erityisesti suklaan ystäville, on minttusuklaahyytelö. Raikas puolukkajäädyke on kevyttä syötävää reilun joulubuffetin jälkeen. Kahvin kanssa sopii nautittavaksi vähähiilihydraattiset piparkakut, suklaakeksit, piparkakunmakuinen maustekakku tai piparkakkumutakakku.

PS. Lisää jouluherkkuja löydät meidän blogista.

Toivottavasti löydät meidän ehdotuksistamme itsellesi ja seurueellesi sopivaa jouluruokaa! Kaikki joulureseptit löydät reseptiarkistostamme teemakategoriassa jouluPääset sinne suoraan täältä.

Vinkki! Kata pöytä kauniisti, koristele se kuusenoksilla, joulukukilla, kävyillä tai jollain muulla jouluun sopivalla koristeella ja nauti kättesi jäljestä ja joulun tunnelmasta!

Team LCHF Suomi toivottaa kaikille rauhallista joulua!


Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 600 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!