Sokeririippuvuus

Ihmisellä on aina mielitekoja ja osa niistä ihan luonnollisia, jotka kuuluu elämään: esimerkiksi jano, jolloin juodaan tai nälkä, jolloin syödään. Kun meille on vuosikymmenet syötetty sokeria kaikissa muodoissa ja kaikessa mahdollisessa, niin toisille on kehittynyt riippuvuus siihen. Osaa meistä on myös lapsena palkittu/lahjottu makeilla karkeilla tai limsalla tai muulla vastaavalla, ja se on jäänyt elämään jonnekin aivojen sopukkaan.

Sokeririippuvuus on mielihyvän hakemista ja useimmiten opittu tapa. On opittu, että kun harmittaa, väsyttää, elämä riepottelee – niin silloin hiilihydraattipitoinen syöminen tai napostelu “auttaa” nopeasti. Tosiasiassa siitä se kierre syntyy: syödään nopeita hiilihydraatteja eli sokeria, jolloinka verensokeri nousee nopeasti. Palkintona saadaan hetken mielihyvä, mutta verensokeri myös laskee insuliinin avustuksella nopeasti, joten taas ollaan lähtöpisteessä ja tarvitaan lisää sokeria. Eli kierre on valmis.

Ihminen haluaa tyydyttää mielihyvän tarpeen heti, vaikka usein voisi olla parempi pysähtyä miettimään, että mistä se tunne tulee.

Monella VHH/LCHF-ruokavalion aloittajalla on jonkinlainen sokeririippuvuus. Facebook-palstan yksi usein esiintyvä kysymys on: kauhea makeanhimo, mitä voin syödä? Ihminen haluaa tyydyttää mielihyvän tarpeen heti, vaikka usein voisi olla parempi pysähtyä miettimään, että mistä se tunne tulee. Oikeasti voi olla kyseessä jano tai nälkä – eli rasvojen puute. Kyseessä voi myös olla väsymys, jolloin pitäisi mennä nukkumaan, ei syödä. Usein näkee, että on vähennetty hiilihydraatteja, mutta ei ole uskallettu lisätä rasvoja tarpeeksi, jolloinka se makeanhimo on oikeasti nälkää, eli energianpuutetta.

Koska hiilihydraatit saa verensokerin nousemaan ja laskemaan edestakaisin, niin makeanhimo voi johtua myös liian isosta hiilihydraattien saannista. Moni ei tule ajatelleeksi, että syömällä paljon esim juureksia, joissa hiilihydraatteja reilusti, ne syötättää lisää. Usein sokeri mielletään vain valkoiseksi, normi sokeriksi ja unohdetaan, että ihan kaikki hiilihydraatit muuttuu elimistössä glukoosiksi, eli sokeriksi vereen, riippumatta mistä ne tulee. Vaikutus on siis sama syökö karkkia, hedelmän tai juureksen, erona on vain verensokerin hidas tai nopea nousu (ja lasku) ja se, että nouseeko verensokeri vähän vai paljon.

Melkein kaikki mitä syömme sisältää sokeria. Sokeri on sokeri, riippumatta tuleeko se omenasta vai porkkanasta:

Voiko sokeririippuvuudesta päästä eroon?

Kuten muistakin opituista tavoista, myös sokeririippuvuudesta voi oppia eroon. Se vaatii päätöksen, jossa pysytään, eli omaa tahtoa tarpeeksi. Sekä aikaa. Päivä ei ole mitään,eikä viikkokaan – anna sille puoli vuotta.

Helpoin tapa päästä sokerikoukusta on jättää kaikki makea pois, kokonaan. Myös ne vhh-leipomukset ja herkut…

Helpoin tapa päästä sokerikoukusta on jättää kaikki makea pois, kokonaan. Myös ne vhh-leipomukset ja herkut, koska niillä vain ylläpidetään makeanhimoa. Ja kun on tarpeeksi kauan kokonaan ilman makeaa, eräänä päivänä huomaa, ettei se enää koukuta. Silloin voi toisinaan leipoa jotain ja huomaa, ettei homma enää ryöstäydy käsistä.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on helppo tapa päästä sokerihimosta eroon, kunhan noudattaa oikeita ohjeita ja uskaltaa syödä rasvoja tarpeeksi. Kun syö 1-3 kertaa päivässä kunnon annoksen ruokaa rasvoineen, ei tule nälkää eikä mielitekoja.

On myös niin sanottua tapa-syömistä, jolloinka on opittu, että aina kirjaa lukiessa tai elokuvaa katsoessa “kuuluu” napostella jotain makeaa. Kun sen tiedostaa, osaa varoa ne tilanteet ja joko opetella olemaan ilman mitään tai hallita asia ja jättää päivän syömisiä siihen tilanteeseen, jolloinka voi tehdä esimerkiksi juustosipsejä, dippilautasen tms ruokavalioon kuuluvaa. Mutta ei makeaa.

Sokeri on kuin huumetta osalle ihmisistä, joten siitä vieroitus ei onnistu päivässä tai kahdessa. Joillakin se vaatii viikkoja ja toisilla kuukausia kokonaan ilman makeaa. Vertaisin alkoholistiin tai tupakoitsijaan, kumpikaan ei voi ottaa muutamaa päivässä, mikäli haluaa kokonaan eroon riippuvuudesta. Mutta eroon siitä on mahdollista päästä, kun asennoituu asiaan niin.

Se mikä on onnistunut minulta, on mahdollista myös sinulle!

Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 500 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!

Vieraskynäämme pitelee jälleen kerran Raija-Liisa. Hän on Team LCHF Suomen Facebook-sivuston moderaattori ja innokas vähähiilihydraattisen ruokavalion puolestapuhuja. Raija-Liisalla on erittäin paljon tietoa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta ja hän opastaa, opettaa ja ohjaa jäseniämme oikealle polulle loputtomalla innokkuudella ja innostuksella.