Retkelle luontoon

Retkeily on lisännyt suosiotaan vuosi vuodelta. Moni on huomannut kuinka luonto vaikuttaa positiivisesti terveyteen ja hyvään oloon. Metsässä samoillessa voi unohtaa stressin, tulostavoitteet, laskut ja maalliset murheet, ja antaa luonnon rauhoittaa mieltä. Jo päivän, tai puolikkaan retkellä ajatukset tuulettuvat ja myös uni on sen jälkeen parempaa. Raitis ilma ja rauha vaikuttaa meihin kokonaisvaltaisesti.

Retkeilyä yhdessä ympäri vuoden

Jokaisella on mahdollisuus mennä välillä luontoon; metsässä oleskelu on kuin ilmaista terapiaa. Aloittavan retkeilijän ei  tarvitse sijoittaa välineisiin, vaan luontoon voi lähteä niillä keliin sopivilla lenkkivaatteilla, jotka kotoa löytyy. Lenkkareilla tai saappailla pärjää hyvin alkuun, etenkin jos kulkee polkuja pitkin. Tärkeintä on, että vaatteet ovat vuodenaikaan sekä keliolosuhteisiin sopivat, niissä on hyvä olla ja liikkua.

Retkeä on hyvä suunnitella etukäteen, usein helpointa on aloittaa lähiluonnosta tai merkityillä reiteillä. Retkeillä voi mihin vain vuodenaikaan, syksyllä ruska houkuttelee metsään ja järvien rannoille – talvella voi tehdä hiihtoretken laavulle. Metsään tai ladulle voi lähteä yksin tai perheenä, kohde valitaan sen mukaan millaisella porukalla matkaan lähdetään. Lapset rakastavat retkiä – ne ovat tulevia muistoja, seikkailuja pois arjesta, vaikka matka ei olisi pitkä tai kaukana. Pienelle lapselle jännittävää on retki oman talon taakse, vanhempi lapsi jaksaa lähteä jo pidemmällekin. Lasten kanssa retkeilyssä kannattaa aloittaa pienistä retkistä ja pidentää vähitellen. Hiihtolenkillä lapsen kanssa sopiva matka on noin kilometri per ikävuosi. Hiihto- tai patikointireitin suunnittelussa on kuitenkin hyvä huomioida maasto ja keliolosuhteet. Joskus saattaa yllättää, miten paljon raskaampaa luonnossa liikkuminen onkaan talvella kuin kesällä. Retken suunnittelussa voi siis unohtaa kilometritavoitteet ja keskittyä nauttimaan luonnon kauneudesta sekä ihanan raikkaasta talvi-ilmasta. Tärkeää on tehdä retkestä mieluinen ja eväitä on aina mukava syödä, varsinkin jos on ansainnut ne patikoimalla tai hiihtämällä!

Vinkkejä retken suunnitteluun

Retkeilyä voi harjoitella lyhyillä retkillä ja jos innostusta riittää, pidentää retkiä jopa vaellukseen asti.

Retkeilyä voi harjoitella lyhyillä retkillä ja jos innostusta riittää, pidentää retkiä jopa vaellukseen asti. Tietokoneet ovat
tuoneet vaihtoehtoja näkyville, joten jo kotona voi tutustua alueisiin. Hyviä sivustoja ovat esimerkiksi luontoon.fi tai
suomenlatu.fi, joista löytyy alueittain suojelualueita, valtion retkeilyalueita, rotkometsiä, kansallispuistoja sekä vaellukseen sopivia alueita. Sivustoilta löytyy myös retkikohteet liikuntarajoitteisille. Esteettömät kohteet on merkitty
omaan kategoriaan, josta pääsee lukemaan reittikuvauksen ja saa tietoa reitin sopivuudesta. Sää- ja keliolosuhteet pitää aina huomioida, koska osa reiteistä on vain kesällä hoidettuja.
Jos haluaa opastetulle retkelle, monilta paikkakunnilta löytyy paikallisia yrittäjiä, jotka järjestävät erilaisia retkiä, niin lähelle kuin kauas.

Eväät mukaan ja ladulle!

Hiihto kirpeässä pakkassäässä, posket punaisena ja perillä nuotio ja lämmittävät eväät. Eväät kannattaa suunnitella retken
pituuden, kohteen, kulutuksen ja mukana olevien mukaan. Lyhyelle lähiretkelle saa otettua mukaan enemmän, kuin pitkälle vaellukselle. Mukaan voi pakata kuumaa juotavaa tai keittoa termoskannuun, valmiita voileipiä ja jos kohteessa on luvassa nuotiopaikka, mikään ei voita tikun nokassa paistettua makkaraa tai savuisia lettuja.

Aikuisten hiihtoretki saattaa olla vauhdikas ja hikinen, jolloin tarvitaan enemmän juotavaa, sekä lisäenergiaa. Talvella voi mukaan ottaa itse tehtyä suklaata pähkinöillä tai fatbombseja, kuivalihaa tai muuta helposti repussa säilyvää matkaevästä.

Lyhyelle, maksimissaan päivän retkelle sopivia eväitä ovat esimerkiksi:

Muista aina ottaa mukaan myös vettä pullossa, tulitikkuja, istuinalustat ja pussi johon keräät kaikki roskat.

Rentouttavaa hiihtolomaa ja iloisia retkeilyhetkiä!

Tule sivustollemme lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 800 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!