Raija-Liisan parhaat vinkit paastoamiseen

Erilaiset paastot ovat terveydelle hyväksi ja samalla mielenkiintoinen tapa tutustua omaan itseensä ja kokeilla omia rajojaan. Nuoruudessa paastosin ensimmäisen kerran 21- vuotiaana 3 viikkoa, mutta silloin yhdistyi nuoruus ja tietämättömyys. Paaston jälkeen mikään ei meinannut pysyä sisällä pitkään aikaan, koska en osannut noudattaa enkä lopettaa paastoa oikein.

Nyt on tietoa enemmän, joten voin paastoilla useammin ja terveellisesti. Syön normaalisti pätkäpaaston mukaan 2krt/vrk, enkä tarvitse lisäksi välipaloja tai muutakaan. Vettä ja mustaa kahvia juon lisäksi. Toisinaan elämässä tulee tilanteita, ettei kaikki menekään totuttuun tapaan, silloin paasto on hyvä konsti nollata tilanne. Itselläni tällainen oli nyt 10 päivän lääkekuurit; kahta antibioottia ja kahta vahvaa särkylääkettä useamman kerran vuorokaudessa. Jouduin lisäämään ruokailu kertoja ja ruoka-aineita, että sain lääkkeet otettua. Lääkkeistä seurasi mahakipua, joihin auttoi piimä.

Kertyi siis ruokailu kertojen lisäksi myös hiilihydraatteja reilusti enemmän kuin mihin olen tottunut (esim. turkkilaisessa jogurtissa hh 4,2 g/100 g ja piimässä hh n. 5 g/desi). Hiilihydraattien lisääminen näkyi heti lääkekuurin jälkeen nälkänä, jota ei muulloin samanlailla ole. Teki mieli vähän väliä jotain. Hiilihydraatit aiheuttavat nälkää, koska ne saavat verensokerin nousemaan ja laskemaan edes takaisin. Ne keräävät myös nestettä, joka näkyi heti vaakassa. Koska olen paastonnut monta kertaa, tiesin että kokopaastolla saan ylimääräisen nälän tunteen pois. Ja samalla poistuu ylimääräiset nesteet.

Normaalisti pystyn pudottautumaan LCHF- ruokavaliolta helposti paastolle, vain päättämällä että aloitan paaston. Nyt huomasi, että lisääntyneet hiilihydraatit vaikeuttivat asiaa. Joten tällä kertaa teinkin niin, että ensimmäiset 2 päivää jätin kaikki mahdolliset hiilihydraatit pois, söin siis rasvoja ja proteiineja 2 krt/vrk. Kolmantena päivänä riitti, että söin yhden kerran. Sen jälkeen oli helppo jäädä vain juomaan nesteitä.

Juon paastolla etupäässä vettä, mutta myös mustaa kahvia ja teetä. Lisäksi ensimmäisinä kahtena päivänä juon itse tehtyä lihalientä, jonka laimennan vedellä. Kaupan liemissä on sokeria, tärkkelystä ja muuta sellaista jota en liemeeni halua, siksi paras tapa on keittää se itse. Liha- tai luuliemeen löytyy monta ohjetta, tässä yksi:

2 kg naudan lihaisia luita
vettä
2 porkkanaa
2 sipulia
(valkosipulinkynsiä)
pala palsternakkaa
1 tl suolaa
10 musta- tai maustepippuria
muutama laakerinlehti
tuoreita yrttejä

  • Paahda ensin luita uunissa, 250 C 15 minuuttia. Laita luut kattilaan ja lisää kylmää vettä kattila täyteen. Kuumenna kiehuvaksi ja poista pinnalle kerääntyvä vaahto reikäkauhalla.
  • Lisää veteen suola, pippurit ja laakerinlehtiä. Anna hautua kannen alla ainakin 3 tuntia ja lisää tarvittaessa vettä välillä.
  • Lisää kattilaan juurekset ja yrtit. Anna kiehua vielä tunti ja siivilöi liemi talteen.
  • Maista suola ja lisää tarvittaessa.
  • Liemi on nyt valmista, mutta halutessasi voit keittää sitä vielä kasaan, kunnes lientä on n. puolet jäljellä. Saat silloin tiivistettyä lihalientä, jonka voit jäähdyttää ja pakastaa esim. jääpalapusseihin. Pakastimesta on sitten helppo lisäillä omaa lihalientä ruokiin.

Lihaliemestä saan suolaa ja jos en sitä juo, otan suolaa kämmeneltä suuhun. Jokainen paasto on erilainen ja toisinaan suolaa tarvitsee enemmän kuin aikaisemmin. Päänsärky on ensimmäinen merkki suolan puutteesta. En syö mitään lisäravinteita, koska en ole kokenut tarvetta niille. Paastolla saattaa sydän tykytellä, joka johtuu nesteiden poistumisesta ja itselläni myös liiasta kahvin juonnista. Silloin vähennän mustan kahvin juontia ja otan lisää suolaa. Tykytykset sinällään ovat yleensä vaarattomia ja loppuvat suolalla.

Nälkä kuuluu paaston ensimmäisiin päiviin. Useimmiten ensimmäinen päivä on helppo ja toisena päivänä tuntuu, että ajatukset karkaavat koko ajan ruokaan. Silloin tarvitaan sitä päättäväisyyttä ja tahdonvoimaa, koska se on ohimenevä tunne. Silloin juon vettä jokaiseen mielitekoon tai mustaa kahvia.

Paastolla iskee myös jonkinlainen energiapiikki, joten sain taas tehtyä kaikenlaista, jota olen lykännyt tehtäväksi “huomenna”. Tämä on mukava lisä paastolla. Paastolla huomaa hyvin myös, kuinka on opettanut itsensä syömään tiettyyn aikaan. Itselläni aivot yritti väittää aina klo. 11:00 ja klo. 16:00, että nyt on nälkä. Olen tottunut syömään niihin aikoihin ruokaa. Mutta juomalla vettä, sekin “nälkä” katosi. Se sai taas ajattelemaan, että mikä on opittua, mikä mielitekoa ja mikä oikeaa nälkää? Koska elämme yltäkylläisyydessä, monelta on kadonnut kyky tuntea oikeaa nälkää. Aina kun on mieliteko, syödään jotain, joten oikean nälän tunnetta ei pääse koskaan tulemaan. Ja siitä seuraa se, että syödään liikaa ja liian usein, joka taas näkyy ylipainona.

En yleensä etukäteen päätä, että kauanko olen paastolla. Etenen sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, toisinaan 3 vrk ja toisinaan 7 vrk. Ajattelen että yksikin vuorokausi on parempi kuin ei yhtäkään. Itselläni yleensä paasto loppuu siihen, että kaipaan pureskeltavaa ruokaa. Lopetan paaston yleensä salaattiannokseen tai munakkaaseen.

Paastosta on hyötyä kaikille, koska silloin aineenvaihdunta nopeutuu, elimistö käyttää omia rasvavarastoja energiaksi, verenpaineet ja verensokeri laskee…

Suosittelen paastoa, mikäli paino jumittaa ja olisi pudotettavaa. Myös vaihdevuosissa painonpudotus hidastuu ja paasto auttaa silloinkin. Paastosta on hyötyä kaikille, koska silloin aineenvaihdunta nopeutuu, elimistö käyttää omia rasvavarastoja energiaksi, verenpaineet ja verensokeri laskee, solut uudistuvat ym. Itse pidän myös haasteista. On kiva huomata mihin kaikkeen pystyy halutessaan.

On myös poikkeuksia, jolloin paastoa ei suositella. Paasto ei sovi mikäli on, tai on ollut syömishäiriö, ei raskaana oleville, ei alipainoisille eikä heille, jotka ovat juuri aloittaneet vhh/lchf ruokavalion. Ensin kannattaa opetella syömään oikein. Heille, ketkä jo syövät LCHF-ruokavalion mukaan esim 2 ateriaa päivässä, paaston aloitus on helpompaa. Jos taas syö usein ja reilummin hiilihydraatteja, kannattaa tehdä kuten meidän paastovalmennusryhmissä, eli laskeutua ketoosin kautta paastolle. Ketoosi vähentää nälän tunnetta, joten paasto onnistuu silloin helpommin.

Paino voi pudota paastolla reilustikin, mutta kannattaa muistaa, että aina osa palaa takaisin kun taas alkaa syömään. Hiilihydraatit keräävät kadotettua nestettä takaisin noin puolet pudotetusta määrästä. Paastoilu on myös hyvä keino ylläpitää saavutettua painoa. Voi paastoilla 1 vrk/viikossa tai pitää kuukausittain muutaman päivän paaston. Suositus kuitenkin on, että maksimissaan 2 viikkoa ja pidemmät paastot lääkärin valvonnassa. Paaston jälkeen on helppo jatkaa OMAD – paastoa, jolloin syödään vain kerran vuorokaudessa. Sillä jatkan nyt paaston jälkeen ainakin jonkin aikaa. Haluan kokeilla sitäkin pidemmän aikaa, nähdäkseni sopiiko se minulle. Jos ei, on helppo palata takaisin kahteen syömiseen.

Näin minä teen ja tykkään tästä. Paastoan melkein kuukausittain ja tästä on muodostunut minulle hyvä tapa.

Paastoamisesta löytyy lisää tietoa www.lchf-suomi.fi sivustolta, ja reseptiarkistosta löytyy erilaisia liha/kala/kana/kasvis/luuliemi reseptejä, sekä kevyitä smoothie-juomia, puuroja ja salaatteja paaston katkaisemiseen. Koko meidän tiimi on innostunut paastosta ja kaikilla on omat suosikkitapansa. Koska tämä on niin helppoa, halpaa ja muokattavissa kaikille sopivaksi, järjestämme myös paastovalmennuksia tasaisin väliajoin – sivustolle ja facebookiin tulee siitä tietoa aina kun uusi valmennus on ajankohtainen, pysy kuulolla.


Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 500 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!