Raija-Liisan keittiössä: Idut ja versot

Kevät saa puutarhapeukalot syyhyämään, mutta kasvimaa ja lavakaulukset ovat vielä jäässä. Silloin voi kokeilla idätystä tai versotusta. Versotus on yhtä helppoa kuin rairuohon kasvatus, joten puuha voi kiinnostaa myös lapsia. Idut ja versot ovat todellisia terveyspommeja. Ne sisältävät runsaasti kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Molempia voi lisätä leivän päälle, salaatteihin tai syödä sellaisenaan. Ne sopivat myös lämpimiin ruokiin, mutta ne kannattaa lisätä esim wokkiruokiin loppu vaiheessa, ettei vitamiinit katoa liikaa kuumentaessa.

Iduilla ja versoilla ei paljon eroa ole, mutta jotain… idättäminen tapahtuu siemenistä ilman multaa ja ne kasvavat pimeässä. Versot ovat hiukan hitaampia kasvattaa, ne tarvitsevat multaa ja valoa ja niille kasvaa juuret. Versotus on helpoin tapa aloittaa ja varman sadon saa herneistä. Kuiva herne itsessään sisältää hiilihydraatteja 27,2g/100g, joten se ei kuulu suositeltaviin vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Herneenversot taas sopivat erittäin hyvin, koska kuiva herne käyttää sokerit verson kasvatukseen. Valmiissa herneenversossa on jäljellä hiilihydraatteja enää 0,4g/100g ja maku on aivan herneen maku.

Herneen lisäksi voi versottaa esimerkiksi krassia, auringonkukansiemeniä, parsakaalia, sinimailasta, retiisiä ym. Isoja kovakuorisia siemeniä kannattaa liottaa ensin yön yli vedessä. (herne, auringonkukansiemen) Herneet löytyy ruokakaupan hyllystä ja auringonkukansiemenet lintujen ruoka valikoimista. Versotukseen tarvitset laakean astian, esim. vanha tarjotin, multaa, kelmua ja suihkupullon. Liota herneitä yön yli väljässä vedessä. Valuta lävikössä. Levitä laakeaan astiaan kerros multaa, n.2 cm, ripottele herneitä multaan, suihkuta pinta kosteaksi ja peitä kylvös rei’itetyllä kelmulla. Herneen päälle voi myös laittaa ohuen kerroksen multaa, se itää varmemmin silloin. Suihkuttele alustaa välillä, että se pysyy kosteana. Älä kastele liikaa, ettei homehdu.

Kun herneet alkavat itämään, poista kelmu ja pidä valoisalla paikalla. Pidä edelleen alusta kosteana. Leikkaa versoja syöntiin, kun niissä alkaa olemaan lehtiä, lajista riippuen versot ovat silloin 3-7 cm korkeita. Yleensä versoista saa yhden sadon, mutta herne tekee toisen sadon, kun leikkaat ensimmäistä satoa alimman lehtiparin yläpuolelta. Leikattuna versot säilyvät hyvänä jääkaapissa muutaman päivän.

Idätykseen tarvitaan reilun kokoinen lasipurkki, harso- tai tyllikangasta, kumilenkki tms ja siemeniä tai papuja. Meillä suomalaisilla on astiankuivauskaappi, joka on ihanteellinen idätykseen. Samalla pimeä, lämmin ja sinne saa lasipurkin helposti vinottain pystyyn, jolloinka ylimääräinen vesi valuu pois ja versot saavat ilmaa.Idätykseen sopivat monet siemenet; sinimailanen, punajuuri, sarviapila, parsakaali, retiisi. Kaikista tulee hiukan eri makuista. Idätykseen sopivia erilaisia siemeniä löytyy esim luontaistuotekaupoista.

“Valoisassa idut muuttuvat vihreiksi ja niiden maku voimistuu.”

Siemeniä pitää ensin liottaa runsaassa vedessä 5 – 6 tuntia, papuja yön yli. Liotusvesi kaadetaan pois ja siemenet laitetaan lasipurkkiin. Purkin suulle laitetaan harsokangas kumilenkin avulla. Lasipurkki asetetaan astiankuivauskaappiin vinolleen, joten ylimääräinen vesi valuu pois. Huuhtele siemeniä päivittäin 3 – 4 kertaa ja jatka kunnes idut alkavat kasvaa. Idut ovat valmiita 3 – 5 vrk kuluttua. Jos pidät lasipurkin koko ajan astiankuivauskaapissa, iduista tulee vaaleita ja miedon makuisia. Voit myös siirtää astian huoneenvaloon vuorokaudeksi, kun siemenet alkavat itämään. Valoisassa idut muuttuvat vihreiksi ja niiden maku voimistuu.

Muista myös hygienia! Käytä puhtaita astioita ja välineitä. Säilytä valmiit idut ja versot jääkaapissa ja käytä ne mahdollisimman pian. Myös jääkaapissa olevia ituja ja versoja kannattaa huuhdella kerran päivässä. Älä syö ituja, jotka näyttävät vanhentuneilta tai tuoksuvat ummehtuneelta.

Tule sivustollemme lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 700 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!