Nauris

Nauris ( Brassica rapa)

Ravintosisältö               100g     keskikoinen (n.150g)

Hiilihydraatteja                 3g        4g

Rasvaa                              0g        0g

Proteiinia                          1g         2g

Naurista on Suomessa syöty vuosisatoja

Nauris on ikivanha viljelykasvi. Se oli tärkeimpiä viljelykasveja 1800- luvulle asti, kunnes peruna syrjäytti sen. Aikoinaan nauriista oli satoja, ellei tuhansia lajikkeita, koska monella tilalla oli jalostettu oma lajike. Nykyään useimmiten löytyy litteitä keltaisia ja pyöreitä valkoisia nauriita.

Nauriista löytyy kevät- ja talvinauris. Kevätnauriit syödään alkukesästä sellaisenaan, raasteena tai paistettuna. Se kasvaa nopeasti ja on parhaimmillaan pienenä. Isoksi päässeet on herkästi tikkuisia ja sitkeitä. Kevätnauriit ei säily pitkään, yleensä enintään viikon.

Talvinauris korjataan myöhään syksyllä ja se säilyy varastoituna pitkään. Siitä voi valmistaa haudutettua naurista, paistoksia ja keittoja ym.

Vanhin Suomessa viljelty kanta on kaskinauris. Kaskeaminen oli suosiossa 1800- luvulle asti, sillä lisättiin viljelyalueita. Metsästä kaadettiin puut keväällä, samalla saatiin tarveaineita esim tuohia, kerppuja sekä esim aisoja rekiä varten. Seuraavana keväänä tai kesän alussa, sytytettiin roviot kaskettavan alueen laidoille ja tulta ohjattiin koko kaskettavan alueen läpi. Kun palo oli jäähtynyt, kylvettiin nauriin siemenet tuhkaan. Syksyllä nauriit nyhdettiin maasta ja säilöttiin maakuoppaan. Naatit listittiin lehmille rehuksi.

Sadonkorjuun jälkeen monessa talossa herkuteltiin naurishaudukkailla, jotka kypsennettiin naurishaudassa, samaan tyyliin kuin nykyään rosvopaisti. Nauriit saivat hautua kuopassa yleensä 2 vuorokautta.

Nauris tänään

Ravintoarvoltaan nauris sisältää enemmän C- vitamiinia kuin esim appelsiini, vain vähän energiaa ja kolminkertaisen määrän kaliumia, verrattuna appelsiiniin. Nauriissa on myös kalsiumia, magnesiumia, seleeniä, sinkkiä ja rautaa. Se on siis nöyrä terveyspommi, joka kasvaa melkein missä vain, ja kestää säilytystä hyvin.

Nauris sopii hyvin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Se vaatii pitkän kypsennysajan, joten se sopii parhaiten uuniruokiin ym, joita kypsennetään pitkään. Sitä voi myös esikeittää tai kypsentää pienittynä esim naurisranskalaiset. Nauris sopii hyvin patoihin, ja haudutettuna uunissa – sillä on mieto pehmeä maku, jonka makupariksi sopii voi sekä erilaiset yritit. 

Reseptiarkistostamme löytyy esimerkiksi: naurissosekeitto, naurisranskalaiset, nauriit uunissa sekä naurismuusi.

Tule sivustollemme lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 700 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!