Miten vahvistaa immuunijärjestelmää ja pysyä terveenä?

Moni miettii varmasti tällä hetkellä, miten voisi pysyä terveenä ja vahvistaa omaa immuniteettia, jotta sairastaisi mahdollisimman lievästi, jos saa koronavirustartunnan. Viruksesta ei vielä tiedetä tarpeeksi ja me emme tiedä miksi jotkut sairastuvat vakavasti ja toisille ei tule mitään oireita. Virus on suhteellisen vaarallinen, koska se on uusi ja ihmiset eivät ole siihen aikaisemmin sairastuneet ja heiltä puuttuu vastustuskyky. Parhaillaan kokeillaan eri lääkkeiden tehoa virusinfektioon ja se onkin hyvä asia, sillä tulee kestämään pitkään ennen kuin meillä on turvalliseksi todettu rokote markkinoilla. Nopein tapa löytää virukseen lääke, olisi löytää lääke, joka on jo hyväksytty jonkun toisen viruksen hoitoon. Tällainen lääke olisi jo testattu laajoissa kokeissa ja olisi turvallista käyttää. Se pelastaisi henkiä, kun odotamme rokotteen tuomaa suojaa.

Kun odotamme että tutkijat löytävät toimivan lääkkeen, voimme kuitenkin itse vaikuttaa omaan terveydentilaamme. Ensimmäiseksi kannattaa tietenkin välttää viruksen saamista, niin pitkään kuin mahdollista. Älä mene muiden ihmisten ilmoille, mikäli se on vältettävissä. Pidä sekä sosiaalista että fyysistä etäisyyttä ja ole huolellinen hygienian ja käsienpesun kanssa. Saippua tehoaa virukseen todella hyvin, joten käytä saippuaa ja vettä ja pese käsiä usein ja hartaasti. Vältä myös koskemasta kasvojasi.

Aloita näin:

Omaa immuunipuolustusta voi parantaa monin tavoin, ja nämä ohjeet ovat aina ajankohtaisia, mutta erityisen tärkeitä epidemiatilanteessa.

  • Pese kädet: Koronavirus kuolee, mikäli peset käsiä kunnolla saippualla, vähintään 20 sekunnin ajan, tai jos hierot käsiin käsidesiä, jossa on enemmän kuin 60% alkoholia.
  • Lopeta tupakanpoltto: Tupakoitsijoilla on aina suurempi riski sairastua erilaisiin hengitystieinfektioihin ja he saavat myös helpommin komplikaatioita, kuin tupakoimattomat henkilöt.
  • Nuku hyvin: Uni on hyvin tärkeä vastustuskyvylle, ja unettomuus lisää puolestaan stressiä ja nostaa verenpainetta.
  • Liikunta: Tutkimusten mukaan, ihmiset, jotka liikkuvat ja ovat aktiivisia, eivät sairastu infektiotauteihin yhtä herkästi kuin ihmiset, jotka eivät liiku ollenkaan.
  • Stressi: stressi heikentää immuunipuolustusta – joten sitä tulisi välttää. Tämä on helppo sanoa juuri nyt, mutta murehtiminen viruksesta, työpaikasta, yt neuvotteluista ja osakekursseista ei tee sinulle hyvää. Mikäli et itse pysty rauhoittumaan, kokeile mindfullnessharjoituksia, joogaa tai meditaatiota – netistä löytyy hyviä ohjeita miten voit joogata ja meditoida kotona omassa olohuoneessasi. Mikäli stressi on todella paha ja mikään muu ei auta, kannattaa varata lääkärille aika. Jokainen tapa, jolla onnistut vähentämään stressiä, on hyväksi. Kun stressi vähenee, verenpaine laskee, hengitys kulkee ja sinulla on parempi olo.
  • Juo alkoholia maltillisesti ja älä käytä sitä stressin lieventämiseen. Lasi tai kaksi päivässä on hyvä määrä, älä ylitä sitä.

Mitä siis kannattaa tehdä?

Noudata tavallisia arkirutiinejasi, vaikka et tekisi töitä. Käy kävelyllä raittiissa ilmassa. Älä mene kuntosalille, mutta yritä ylläpitää hyötyliikuntaa. Syö hyvää ja ravitsevaa vähähiilihydraattista ruokaa, joogaa tai meditoi, pidä yhteyttä perheeseen ja ystäviin puhelimen kautta ja lue ne kirjat ja katso ne sarjat tv:stä, joita ei tavallisesti ehdi lukea tai katsoa.

Ruokavalio

Kuten aina, suosittelemme vähähiilihydraattista ruokavaliota. Syö paljon erilaisia kasviksia ja suosi niitä, jotka kasvavat maan päällä. Syö sopivasti hyviä proteiineja, kuten kalaa, kanaa, punaista lihaa, kananmunia, äyriäisiä, sisäelimiä. Syö myös rasvaa – oliiviöljyä, voita, täysirasvaisia maitotuotteita, juustoja. Valmista itse majoneesia ja sekoita smetanasta ja ranskankermasta herkullisia kastikkeita. Syö myös siemeniä ja pähkinöitä, ne ovat hyviä rasvanlähteitä. Vältä eineksiä, ne eivät tee kehollesi hyvää.

 

Hiilihydraatit ja sokeri

On tehty tutkimuksia, jotka osoittavat, että valkoinen sokeri heikentää valkosolujen toimintaa. Tutkimuksia tästä on kuitenkin vähän, joten niiden perusteella ei ole perusteltua sanoa, että sokeri heikentää vastustuskykyä. Sen sijaan on olemassa useita tutkimuksia, jotka osoittavat, että kohonnut verensokeri lisää infektioiden ja komplikaatioiden riskiä.

Olen aikaisemmissa blogikirjoituksissani käsitellyt mm metabolista oireyhtymää, rasvamaksaa ja diabetestä. Tutkimusten mukaan ne perussairaudet, jotka kuuluvat metaboliseen oireyhtymään, eli korkea verenpaine, diabetes, sydänsairaudet, ylipaino, tekevät koronaviruksesta paljon vaarallisemman.

Tämä puoltaa sitä, että kannattaisi siirtyä vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle komplikaatioriskin vähentämiseksi.

Vähentämällä sokerin ja hiilihydraattien syömistä voit laihtua ja samalla parantaa kaikkia metabolisen oireyhtymän mittareita: verenpainetta, vyötärölihavuutta, verensokeria. Tämä puoltaa, että kannattaisi siirtyä vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle komplikaatioriskin vähentämiseksi. Verenpaineen alentaminen tai normalisoiminen voi auttaa sinua selviytymään tästä viruksesta ja voit usein tehdä sen ilman lääkkeitä syömällä terveellisemmin.

Vitamiinit ja hivenaineet

Media kirjoittaa paljon eri vitamiinien ja hivenaineiden terveysvaikutuksista, ja niin tekee myös tietysti näiden tuotteiden valmistajat. Suurin osa väitetyistä terveysvaikutuksista ei ole tieteellisesti todistettuja ja siksi niihin kannattaa suhtauta varauksella.

Vitamiineja ja hivenainetta voi kuitenkin aina syödä – suosittelen erityisesti:

  • C- vitamiini, tunnettu apu vilustumiseen. Vitamiini on vesiliukoinen, joten sitä voi turvallisesti syödä jopa suuria määriä, ei kuitenkaan yli 2 000 mg/vrk.
  • D- vitamiini, on sekä hormoni että vitamiini, ja on tärkeä ihmisen hyvinvoinnille. Monilla ihmisillä on D- vitamiinin puutetta, ja heidän kannattaa vitamiinia syödä. Myös auringonvalo auttaa kehoa tuottamaan d- vitamiinia itse. Mikäli kuulut koronaviruksen riskiryhmään, harkitse D-vitamiinin käyttöä.
  • Sinkki vaikuttaa valkosolujen infektiovasteeseen ja ihmiset joilla on alhaiset sinkkitasot, sairastuvat helpommin influenssaan ja nuhakuumeisiin sekä muiden virusten aiheuttamiin tauteihin. Tutkimustuloksia koronaviruksen ja sinkin välisestä yhteydestä ei vielä ole, mutta sinkkilisä on usein paikallaan virusaikoina. Sinkki kannattaa ottaa suun kautta, enintään 40 mg/vrk.

Yrtit ja mausteet

Monilla yrteillä ja mausteilla kuten valkosipulilla, kurkumalla, inkiväärillä ja chilillä sanotaan olevan antiseptisiä hyviä ominaisuuksia, jotka tappavat bakteereja ja viruksia. Tämä ei ole tieteellisesti todistettu, mutta kannustaisin kuitenkin käyttämään näitä oman maun mukaan. Yrtit ja mausteet parantavat ruoan makua ja tuovat vaihtelua keittiöön, joten niiden lisääminen on pelkästään positiivinen asia!

Paasto

Ihminen on paastonnut kautta aikojen, ja paastolla on monia hyviä terveyshyötyjä. Voit hyvin jatkaa paastoamista myös nyt ja on jopa suositeltavaa, että syödään vähemmän eikä käydä kaupassa joka päivä. Paastoavan kannattaa keittää luu- tai lihalientä itse, hyvästä lihaliemestä saa suolaa, rasvaa, kollageenia ja vitamiineja – lämmin liemi tekee hyvää koko keholle. Ihmiset ovat aina suosineet kuumia keittoja sairastuessaan, ja kuuma keitto voi tappaa viruksia ja bakteereja nielussa, mutta tärkeämpää on, että ne maistuvat hyvälle ja pitävät meidät nesteytettynä.

Kipu- ja kuumelääkkeitä

Mikäli sairastut ylähengitystieinfektioon, voit käyttää apteekin reseptivapaita lääkkeitä kipuun ja kuumeeseen. Tällä hetkellä lääkärit ovat erimielisiä siitä, voiko ibuprofeeni pahentaa koronavirusinfektiota.  Yleinen suositus on käyttää ensisijaisesti parasetamolia. Muista että kuume on kehosi luontainen mekanismi puolustautua virusta vastaan, ja kun kuume ei nouse 40 asteen yläpuolelle, se ei ole vaarallista.

Moni sairastaa koronavirusinfektion tietämättä ja monille tulee vain lieviä oireita. Älä siis huolestu, vaikka sairastuisitkin, vaan yritä levätä ja syödä hyvin sekä juoda paljon nestettä. Yleensä koronavirusinfektio kestää viikon tai kaksi ja paranemista ei voi nopeuttaa muuta kuin lepäämällä. Mikäli ilmenee vakavia oireita kuten hengenahdistus, ole välittömästi yhteydessä terveydenhuoltoon.

On hyvä muistaa, että on vain ajan kysymys, että koronavirukseen löytyy lääke, sekä rokote. Elämä jatkuu tämän epidemian jälkeenkin, joten katse tulevaisuuteen, kohta on kesä!

 

Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 700 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!