Mitä eroa on makkaralla ja makkaralla?

Makkara on osa Suomalaista ruokakulttuuria ja Suomessa syödään kesän aikana lähes 12 miljoonaa kiloa makkaroita. Hiihtolenkillä ja retkillä grillataan makkaraa, kouluissa syödään uunimakkaraa ja useammassa suomalaisessa kodissa ovat makkarakeitto ja makkarakastike tuttuja arkipäiväruokia.

Vaikka maailmassa löytyy mitä eksoottisempia makkaroita, kun Suomessa puhutaan makkarasta – puhutaan lenkkimakkarasta tai grillimakkarasta. Nämä ovat makkaroita, joita me useimmiten käytämme ruoanlaitossa ja grillatessa, joten keskitymme nyt niihin. Sopiiko makkara myös LCHF-ruokavaliota noudattavalle?  Yleinen käsitys on, että makkara sopii hyvin LCHF-ruokavalioon. Mutta totuus on, että suurin osa kaupan makkaravalikoimasta ei sovi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. On yllättävää, miten paljon eri makkarat oikeasti eroavat toisistaan ravintosisällöllisesti ja sen voi todeta, että makkara ja makkara ei ole aina sama asia. Selitämme seuraavaksi miksi – ja autamme sinua löytämään oikean makkaran kaupan makkaraviidakosta.

LCHF-ruokavaliota noudattavat tietävät varmasti, että elintarvikkeessa, missä näkyy sana kevyt , voit  jättää sen  hyllyyn. Tämä koskee myös makkaroita. Kevytmakkarassa voi olla jopa 11g hh/100g, ja lihapitoisuus on usein vain noin 10%. Nämä makkarat sisältävät paljon vettä sekä perunajauhoja ja stabilointiaineita, jotka eivät sovi LCHF-ruokavalioon. Perinteisessä lenkkimakkarassa sen sijaan, hiilihydraatin määrä laskee hieman, mutta on kuitenkin vielä 6-8 g/100g. Tämä on siis huomattavasti parempi vaihtoehto kuin kevytmakkarat, mutta ei vieläkään VHH-ruokavalioon soveltuvaa. Samoin makkarat, jotka sisältävät valmiiksi juustoa tai muita mausteita; niissä on usein paljon enemmän hiilihydraatteja ja lisäaineita, joten niitä kannattaa myös välttää.

Kun etsii hyvää, vähähiilihydraattista makkaraa, kannattaa vilkaista niitä vaihtoehtoja, joissa lihapitoisuus on korkea; mielellään yli 65%. Nämä ovat niin sanottuja lihaisia makkaroita ja näissä hiilihydraattien määrä on myös automaattisesti alhaisempi ja lisäaineita vähemmän. Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sitä parempi vaihtoehto. Esimerkkejä LCHF-ruokavalioon soveltuvista lenkki- ja grillimakkaroista ovat HK:n Sininen lenkki juhla tai kabanossi, Snellmanin Iivari tai Eetvartti ja Atrian Wilhelm. Alla olevassa taulukossa näet, miten eri makkarat eroavat toisistaan.

Vinkki! Jos kaupan makkaratiskin ääressä haluaa nopeasti löytää näitä makkaroita, kannattaa vilkaista hintalappuja. Kunnon lihaiset makkarat ovat  usein hieman kalliimpia kuin perinteiset makkarat, mutta kuitenkin muita lihatuotteita vertaillen melko edullisia.

Lenkkimakkarat Kcal/Kj Hiilihydr. Rasv. Prot. Lihapitoisuus Hinta
Makkara A – perus lenkkimakkara 230 kcal / 950 Kj 6,5 g 18 g 9 g 43 % 3,40€ /kg
Makkara B – kevyt lenkkimakkara 170 kcal / 712 kj 11 g 10 g 9 g 10 % 4,50€ /kg
Makkara C – lihaisa lenkkimakkara 220 kcal / 900 Kj 0,4 g 19 g 11 g 63 % ei tietoa
Makkara D – juustolenkkimakkara 244 kcal / 1012 Kj 8 g 19 g 10 g 39 % ei tietoa
Grillimakkarat
Makkara E – perus grillimakkara 243 kcal / 1010 Kj 10 g 18 g 10 g 43 % 4,88€ /kg
Makkara F – lihaisa grillimakkara 256 kcal / 1059 Kj 2,3 g 22 g 12 g 75 % 5,23€ /kg

 

Lähteet:

http://www.aamuset.fi/teemat/1613893712/Jokainen+suomalainen+syo+viisi+pakettia+grillimakkaraa+kesan+aikana
https://www.snellman.fi/fi/herra-snellmanin-tuotteet
https://www.hk.fi/tuotteet/
https://www.atria.fi/tuotteet/

Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 700 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!