Marjat ja hedelmät – ne maistuvat hyvälle, mutta ovatko ne terveellisiä?

Marjat ja hedelmät kuuluvat suomalaisen ruokavalioon, ja meille on pienestä pitäen opetettu että molempia pitäisi syödä joka päivä, ”yksi hedelmä päivässä pitää lääkärin loitolla”. Lisäksi ne maistuvat hyvälle, sisältävät vitamiineja ja kuituja ja ovat super terveellisiä… Mutta onko oikeasti näin?

Hyvällehän ne maistuvat, se on ihan selvä. Miksi ne maistuvat hyvälle – no siksi että ne sisältävät valtavan määrän sokeria. Ajattele ananasta tai banaania ja jokainen ymmärtää, että ne ovat niin makeita, että ne eivät voi olla terveellisiä. Se ei tarkoita, ettei niitä voi silloin tällöin syödä, mutta niitä pitää kohdella kuin luonnon makeisia ja karkkeja ja syödä silloin tällöin, ei kuitenkaan joka päivä.

Tuoremehuihin pätee sama sääntö, mehu on ihanaa, raikasta ja makeaa, mutta täynnä sokeria:

Hotelliaamiaiseni ennen vhh elämää, oli usein iso lautanen hedelmiä – ne maistuvat hyvälle etelän lämmössä, ja luulin että tein terveellisen valinnan kun se näytti tältä:

Todellisuudessa tuossa on arviolta 200 grammaa vesimelonia = 14g sokeria, 100g ananasta= 11g sokeria, 100g appelsiinia = 9g sokeria, 100 grammaa greippiä = 7g sokeria, 100g hunajamelonia = 8g sokeria ja 50 grammaa rypäleitä= 8g sokeria. Eli yhteensä 57 grammaa sokeria. Sekä 3 dl tuorepuristettua mehua = 30 grammaa sokeria lisää.
Tämä sisältää siis melkein 100 grammaa puhdasta sokeria. Ja vaikka sieltä löytyy vähän kuituja ja jokunen vitamiini, se ei tee tästä terveellistä millään mittapuulla mitattuna.

Marjat

Marjat sisältävät vähemmän sokeria kuin hedelmät, joten niitä voi syödä useammin.

Hedelmät

Hedelmiä on erilaisia, ananas on todella makea, kun taas avokado ei ole , joten niitä voi syödä mielensä mukaan. Sitrushedelmät ja kotimaiset omenat ovat ok pienissä määrissä, mutta muuten laihduttajan tulisi välttää hedelmiä ja normaalipainoisen syödä niitä vain harkitusti.

Kuidut

Meiltä kysytään usein mistä saa kuituja, mikäli ei syö viljoja ja leipää  ja mikäli jättää hedelmätkin pois. Kuitujen tärkein tehtävä on suojella suolistoa sokerilta. Kun ei syö sokeria juurikaan, kuitujakaan ei tarvita niin paljoa. Vatsa toimii hyvin vaikka kuituja ei syö, kunhan muistaa syödä rasvaa. Ja vastoin yleisiä kuvitelmia, hedelmät ja viljat eivät ole parhaimpia kuidunlähteitä:

Vitamiinit

Marjat ja hedelmät sisältävät paljon vitamiineja – se on totta. Vai onko? Se riippuu vitamiinista. Liha, ja varsinkin sisäelimet, sisältävät valtavasti vitamiineja. Kuten myös monet kasvikset – esimerkiksi lehtikaali ja mantelit, pähkinät ja siemenet myös. Vegaanisuus on nouseva trendi, mutta monet vannoutuneet vegaanit siirtyvät takaisin sekaravintoon, tai jopa niin pitkälle että siirtyvät carnivoreksi eli syömään pelkkää lihaa ja eläinperäisiä rasvoja. Tämä koska heidän kehonsa ei voinut hyvin vegaaniruokavaliolla.

Liha sisältää yllättävän paljon vitamiineja, ja varsinkin sisäelimet ovat hyvin vitamiinipitoisia. Meidän tulisi käyttää ruoanlaitossa monia erilaisia lihoja, eri eläimistä, ja hyödyntää koko eläin. 

Mikäli laihdutat, kannattaa jättää hedelmät syömättä – sitruunaa voi käyttää pienissä määrin, ja avokadoa voi nauttia paljon, mutta muuten hedelmiä kannattaa nähdä herkkuina joita suo itselleen vain silloin tällöin. Marjoja voi syödä useammin, 100 grammaa on kuitenkin hyvin pieni määrä, joten hiilihydraattien määrä nousee nopeasti.

Tervetuloa meille!


Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 700 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!