Lääkärin näkökulma Team LCHF Suomen Laihdutusvalmennukseen

Ylipaino ja siihen liittyvät terveysriskit sekä sairaudet ovat yleistyvä ongelma koko maailmassa, myös meillä Suomessa. Monet ovat yrittäneet laihduttaa omin päin siinä onnistumatta, ja kokevat tarvitsevansa apua ja tukea, mutta toimivia tukimuotoja ei juurikaan ole saatavilla. Pikadieetit eivät useinkaan tuota pysyvää muutosta, ja useat epäonnistumiset lannistavat. Tämä on yksi syy Team LCHF Suomen perustamiselle: haluamme tarjota tukea laihtumiseen tavalla, josta voi tehdä itselleen pysyvän elämäntavan.

Pikadieetit eivät useinkaan tuota pysyviä tuloksia, ja epäonnistumiset lannistavat.

Team LCHF Suomi on kattava internetpohjainen, jäsenyyteen perustuva palvelu, jossa asiakasta neuvotaan, innostetaan, inspiroidaan ja tuetaan vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvassa jokapäiväisessä elämässä, oli kyse sitten laihduttajasta tai tästä muutoin itselleen uudenlaisen elämäntavan löytäneestä henkilöstä. Meiltä toivottiin heti alusta alkaen perusjäsenyyden rinnalle myös konkreettista apua elämäntapamuutoksen kautta tapahtuvaan laihduttamiseen sekä uuden elämäntavan arkeen juurruttamiseen. Vastataksemme tuohon toiveeseen rakensimme oman laihdutusvalmennuskonseptimme.

Pilotti

Istumme keväällä 2018 alas yhdessä tiimimme kanssa ja suunnittelimme meille oman vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvan laihdutusvalmennuksen. Halusimme ensin toteuttaa pienen ryhmän pilotin, jonka kokemusten perusteella räätälöimme varsinaisen valmennuksen. Tärkeitä komponentteja valmennuksessa olivat:

  • Laboratoriossa otetut verikokeet sekä lääkärin etäkonsultaatio puhelimessa tai videoneuvottelun kautta ennen valmennuksen alkua, jotta varmistaisimme, ettei valmennukseen osallistumiselle ollut terveydellisiä esteitä.
  • Selkeät ja hyvät ohjeet siitä, mitä LCHF tarkoittaa ja mitä se konkreettisesti on.
  • Jokaiselle osanottajalle asetetut, omat henkilökohtaiset tavoitteet.
  • Team LCHF Suomen jäsenyys, joka sisältää mm. painonseurantatyökalun, ravintoainelaskurin sekä ateriaehdotuksia jokaiselle päivälle yhdessä laajan reseptitietokannan kanssa.
  • Viikoittainen painonkehityksen raportointi valmentajalle.
  • Ruokapäiväkirjan pitäminen ja palautteen saaminen valmentajalta.
  • Mahdollisuus kysyä apua ja pyytää neuvoja valmentajalta.
  • Valmennukseen osallistuvien suljettu Facebook-ryhmä, jossa osallistujat voivat jakaa kokemuksia, reseptejä, ideoita ja vinkkejä sekä motivoida toisiaan.
  • 10 viikon jälkeen uudet verikokeet sekä loppukeskustelu lääkärin kanssa.

Saimme valmennuspilottiin paljon hakemuksia, mutta halusimme rajata ryhmän pieneksi ja valikoimme siihen yhdeksän osallistujaa, joiden taustat, ikä ja elämäntilanne olivat mahdollisimman erilaisia. Yhdellä oli paljon laihdutettavaa, toisella ne viimeiset viisi kiloa, oli diabetesta ja lapsettomuutta, korkeaa verenpainetta ja monta muuta ylipainosta suoraan tai välillisesti johtuvaa sairautta. Mitä erilaisemmat yksilöt, sitä paremmin me tiiminä oppisimme, minkälaisten kysymysten äärelle voisimme joutua.

Tavoitteena parempi elämänlaatu.

Tarkoitus ei ollut mitata onnistumista laihdutettujen kilojen kautta, vaan osallistujien oman subjektiivisen kokemuksen kautta. Tavoitteena oli parempi elämänlaatu: ilo, energisyys ja hyvinvointi, sekä tietysti myös parantunut terveydentila painon putoamisen myötä.

Valmennus

Valmennuksen kulku oli selkeä. Osallistujat saivat ateriaehdotuksia jokaiselle päivälle aina edeltävänä viikkona, sekä ohjeita, ideoita ja vinkkejä siihen, mitä syödä ja tehdä – mitä ottaa evääksi, mitä valita kaupasta, miten suhtautua alkoholiin, miten liikunta sopii kuvioon ja paljon muuta. Kaikki raportoivat viikoittain edistymisestään valmentajalle. Jotkut osanottajat halusivat myös raportoida koko ryhmälle, miten paino oli pudonnut.

Osallistujat lähettivät valmentajalle kuvan kaikesta mitä laittoivat suuhunsa. Ajatus oli ensisijaisesti saada osallistujat itse tietoisiksi siitä, mitä he syövät. Toisaalta siitä oli myös meille hyötyä. Jos jonkun paino ei laskenut odotusten mukaisesti, pystyimme tarkistamaan mitä he syövät, ja antamaan räätälöityjä neuvoja.
He myös kysyivät ahkerasti neuvoja ja keskustelivat keskenään. Joitain puheluita tuli myös minulle, liittyen lääkkeiden annostusten muuttamiseen sekä vaivoihin, jotka mahdollisesti liittyivät ruokavalioon. Näihin löysimme yhdessä ratkaisut ja LCHF-valmennus jatkui.

Tulokset

Jokainen meidän yhdeksästä laihduttajasta pysyi mukana loppuun saakka, vaikka laihduttaminen kesän aikana koetaan usein erityisen haastavaksi. Silloin yleensä lomaillaan ja syödään enemmän herkkuja. Kaikki osanottajat osallistuivat keskusteluun ja jakoivat kokemuksiaan ja kannustivat toisiaan – mitä oli suuri ilo seurata.

Joidenkin veriarvot, lähinnä verensokeri ja kolesterolit paranivat hyvinkin merkittävästi, ja joidenkin arvot pysyivät pitkälti ennallaan. Kenenkään arvot eivät kokonaisuudessa kehittyneet huonompaan suuntaan. Jokainen osallistuja laihtui, joku vain joitain kiloja, mutta usea myös yli kymmenen kiloa. Eräs tyypin 2 diabetesta sairastava osallistuja saavutti normaalin verensokeritason kuukauden sisällä. Toinen laihdutti päästäkseen mukaan lapsettomuushoitoihin ja onnistui siinä. Riippumatta painonpudotuksesta yleinen palaute oli, että kaikki voivat nyt paljon paremmin kuin ennen. Erityisesti monet huomasivat, että heillä oli paljon enemmän energiaa.

Avain menestykseen oli selkeiden ohjeiden lisäksi henkilökohtainen ohjaus ja kannustaminen.

Laihdutusvalmennus oli selvästi menestys. Avain menestykseen oli selkeiden ohjeiden lisäksi henkilökohtainen ohjaus ja kannustaminen. Moni kokee, että on raskasta suoriutua isosta elämäntapamuutoksesta yksin, ja henkilökohtainen tuki on siksi avainasemassa. Kotonakaan tukea ei välttämättä saa.

Kaikki tietävät, että laihduttaminen ei ole helppoa. LCHF-ruokavalion suuri etu moniin muihin laihdutusmenetelmiin verrattuna on, että saa ja pitää syödä oikeaa ruokaa. Voi itse valita mitä ruokaa syö, kunhan jättää sokerin ja viljat pois, joten vaihtoehtoja on loputtomasti. Kun uskaltaa syödä riittävästi oikeaa ruokaa, ei ole nälkä, verensokeri ei heittelehdi ja mielitekoja ei tule. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei vaadi noudattajaltaan raivokasta mielenlujuutta ja tahdonvoimaa ja jatkuvaa taistelua nälkää vastaan. Kukaan ei halua, eikä pitkässä juoksussa jaksa, kärsiä nälästä.

Kannattaisiko sinun osallistua?

Piloottivalmennuksen tulosten pohjalta räätälöimme oman Team LCHF Suomen laihdutusvalmennuksen. Valmennus on tarkoitettu sinulle, joka olet yrittänyt laihduttaa yksin onnistumatta siinä. Me annamme sinulle kaikki työkalut, mitä tarvitset onnistumiseen. Monesti se suurin kynnys on päästä alkuun, saada ajatuksesta kiinni. Sitten kun kerran pääsee vauhtiin, homma menee usein kuin itsestään. Meidän valmennukset kestävät 10 viikkoa. Siinä ajassa opit miten sinun tulee syödä, ja miten sinun tulisi noudattaa tätä ruokavaliota ja elämäntapaa.

Mikäli sinulla on laihdutettavaa ja mikäli noudatat ohjeitamme, laihdut 0,5-1 kiloa viikossa, mikä on erinomaisen hyvä tahti laihtumiselle. 10 viikon jälkeen olet joko tyytyväinen ja voit siirtyä noudattamaan ruokavaliota omin päin, tai voit jatkaa vielä toiset 10 viikkoa. Vaihtoehtoisesti voit osallistua laihduttajien ylläpitoryhmään, joka myöskin on 10 viikkoa kestävä jatkovalmennus, missä autamme, neuvomme ja valmennamme sinua elämäntapamuutoksessa ja pidämme huolen siitä, että painosi ei lähde uudestaan nousuun.

Moni on löytänyt LCHF-elämäntavan laihdutustarkoituksessa, ja saavutetun onnistumisen ja hyvän olon vuoksi tehnyt siitä sitten pysyvän elämäntavan. Suosittelen kuitenkin, että jo siinä vaiheessa, kun lähtee kokeilemaan vähähiilihydraattista ruokavaliota, pitäisi tavoitteena olla mieluummin pysyvä elämäntapamuutos kuin nopea laihduttaminen. Näin varmistetaan, että positiiviset tulokset ovat myös mahdollisimman pysyviä.

Pysyvällä elämäntapa-muutoksella varmistetaan, että positiiviset tulokset ovat myös mahdollisimman pysyviä.

Lopuksi

On hyvä muistaa, että jo 10 prosentin painonpudotus tuo mukanaan merkittäviä terveyshyötyjä. Mikäli sinulla on ylipainoa, verenpainetauti, esidiabetes tai tyypin 2 diabetes, hyödyt todennäköisesti huomattavasti siitä, että siirryt tälle ruokavaliolle.

Tervetuloa mukaan, me autamme sinut alkuun ja niin pitkälle kuin haluat!


Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 700 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!