Kuukauden raaka-aine: valkosipuli

Valkosipuli (Allium sativum), eli kynsilaukka on suomessa yksi eniten käytetyimmistä sipuleista ja mausteista, jota käytetään sekä tuoreena että kuivattuna ruoanlaitossa. Paitsi että se antaa ruoalle ihanan ja luonteenomaisen maun, valkosipulilla on myös paljon muita hyviä ominaisuuksia – ja se on paljon enemmän kuin vain mauste!

Ravintosisältö /100 g Keskikokoinen valkosipulinkynsi (2 g)
Hiilihydraattia 16,3 g 0,3 g
Rasvaa 0,6 g 0 g
Proteiinia 7,9 g 0,2 g

Moni olettaa, että valkosipuli ei kuulu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, hiilihydraattimääränsä vuoksi. Se sisältää nimittäin 16,3 g hiilihydraattia per 100 g, ja vähähiilihydraattisen ruokavalion perusohjeissa sanotaan, ettei tulisi syödä mitään, missä on yli 5 g hiilihydraattia per 100 g. Tässä pitää kuitenkin muistaa, että yleensä käytetään ruoanlaitossa vain muutama kynsi kerralla, koska valkosipulin maku on niin voimakas. Yksi valkosipulinkynsi painaa noin 2 g, joten yhdessä kynnessä on yhteensä noin 0,3 g hiilihydraatteja. Eli valkosipuli ei tule tätä ruokavaliota tai elämäntapaa kaatamaan. Ja koska tässä ruokavaliossa ydin on se, että syödään terveellisesti ja oikeaa ruokaa, suosittelemme myös käyttämään ruoanlaitossa valkosipulia!

Valkosipuli on kotoisin Keski-Aasiasta ja sitä on viljelty ja käytetty elintarvikkeena ympäri maailmaa jo monta tuhatta vuotta. Myös täällä Pohjoisessa viljeltiin valkosipulia jo viikinkiaikana. Valkosipuli kuuluu narsissikasveihin ja sen sukulaiset ovat esimerkiksi purjosipuli, keltasipuli, hillosipuli ja ruohosipuli – ja pääsiäisruusu. Valkosipuli kasvaa noin puolen metrin korkuiseksi ja kukkii tavallisesti heinä-elokuussa. Valkosipulista käytetään isossa yhdistelmäsipulissa olevia sivusipuleita, eli kynsiä, jotka ovat turvonneita hankasilmuja, joita peittää kalvomainen kuori.

Valkosipuli on nykyään pelkästään viljelyskasvi, ja sitä voi helposti kasvattaa myös itse. Varsia voi kasvattaa sekä ulkona että sisällä, tavallisessa kukkaruukussa, ympäri vuoden.

Valkosipuli ruoanlaitossa

Valkosipulia kutsutaan myös haisevaksi ruusuksi. Voimakkaan makunsa ja tuoksunsa ansiosta se jakaa usein ihmisiä kahteen ryhmään: niihin, jotka rakastavat valkosipulia ja niihin, jotka inhoavat sitä. Valkosipuli haisee kuitenkin vasta kun sitä murskataan tai leikataan, koska silloin siitä vapautuu allisiini, joka hajotessa muodostaa sylfidiyhdisteitä. Valkosipulin maku ja haju mietonee kuitenkin kypsennettäessä ja mitä kauemmin se kypsyy, sitä miedompi on sen maku. Samalla katoaa kuitenkin myös moni sen terveyshyödyistä ja mikäli valkosipulista haluaa saada mahdollisimman suuren terveyshyödyn irti, kannattaa lisätä sitä ruokaan raakana, vasta juuri ennen tarjoilua.

Valkosipuli on erittäin monikäyttöinen ja sopii moniin erilaisiin lämpimiin ruokiin, esimerkiksi kastikkeisiin, patoihin ja keittoihin jne. Se sopii myös kylmiin ruokiin ja se on tärkeä ainesosa monessa kastikkeessa, esimerkiksi aiolissa (valkosipulimajoneesissa) ja kreikkalaisessa jogurttikastikkeessa tsatsikissa. Valkosipulilla maustetaan usein myös salaattikastikkeita, maustevoita ja mauste-öljyjä. Voit helposti tehdä omaa valkosipuliöljyä jättämällä valkosipulia ja esimerkiksi rosmariinia tai muita yrttejä hautumaan oliiviöljyyn. Lorauta valmis valkosipuliöljy salaatin päälle, dippaa öljyyn vhh-leipää tai käytä ruoanlaitossa tavallisen oliiviöljyn tapaan. Valkosipulin maku sopii varsin hyvin yhteen esimerkiksi tomaatin, sipulin, inkiväärin ja chilin kanssa.

Valkosipulia voi joko murskata tai hienontaa ruokaan. Varsinkin monet kotikokit murskaavat valkosipulia valkosipulipuristimella, kun taas esimerkiksi ravintoloissa valkosipulin kynnet puristetaan ensin veitsen lappeella ja hienonnetaan sen jälkeen terävällä veitsellä. Tällä tavalla saadaan valkosipulin aromit paremmin käyttöön, koska mitä pienemmäksi sitä hienonnetaan, sen enemmän allisiinia siitä vapautuu.

Valkosipulin terveyshyödyt

Valkosipulin on jo kauan uskottu estävän ja parantavan sairauksia ja sitä on käytetty lääkkeenä jo tuhansia vuosia. Monet tutkimukset viittaavat siihen, että valkosipuli tehoaa niin pitkällisiin kuin äkillisiin vaivoihin. Sen lisäksi se sopii hyvin myös yleisen terveydentilan kohentamiseen ja mahdollisimman paljon hyötyjä valkosipulista saa, jos sitä nauttii säännöllisesti, noin kynsi päivässä. Alla kerromme lisää valkosipulin terveyshyödyistä.

Valkosipuli lisää ihmisen omia puolustusmekanismeja ja vahvistaa puolustusjärjestelmää ja se voi muun muassa ehkäistä ja lievittää flunssaa.

Valkosipuli sisältää lukuisia aminohappoja, vitamiineja ja hivenaineita, muun muassa B-vitamiineja, folaattia ja kaliumia – sekä ainakin 200 muuta yhdistettä. Valkosipuli lisää ihmisen omia puolustusmekanismeja ja vahvistaa puolustusjärjestelmää ja se voi muun muassa ehkäistä ja lievittää flunssaa. Se irrottaa ja poistaa myös limaa, lisää kehon hikoilua ja avaa hengitysteitä. Tämän lisäksi se voi myös nopeuttaa haavojen paranemista ja parantaa tulehduksia kehossa. Tutkimuksien mukaan se voi myös lievittää erilaisten allergioiden oireita.

Valkosipuli on tehokas myös bakteereja ja viruksia vastaan. Se on hyvä vatsalle ja voi estää mahahaavaa sekä syöpää aiheuttavan Helicobacter pyroli´n kasvua. Sitä kutsutaan usein luonnon antibiootiksi ja muun muassa toisen maailman sodan aikana, kun lääkkeistä oli pulaa, korvattiin monet lääkkeet valkosipulilla. Valkosipuli on myös todettu olevan tehokasta hiivasienitulehdusta ja sieniä vastaan.

Valkosipuli on myös hyvä maksalle ja se auttaa maksaa poistamaan kuona-aineita kehosta. Valkosipulia voi käyttää myös rasvamaksan hoitoon, koska kuten aiemmin mainittu, valkosipulilla on tulehdusta lievittävä vaikutus. Tämän lisäksi valkosipuli auttaa myös sydän- ja verisuonitaudeissa ja se voi alentaa korkeaa verenpainetta. Valkosipulin sisältämä allisiini voi myös huoltaa verenkiertoa ja parantaa kolesteroliarvoja huomattavasti.

– Oletko jo kirjoittanut valkosipulia ostoslistallesi?

 

Lähteet:

https://www.terve.fi/artikkelit/valkosipulilla-terveemmaksi

https://askelterveyteen.com/syo-valkosipulinkynsi-paivassa-8-hyotya/

https://www.valkosipuli.fi/


Tule sivustollemme lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 600 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!