Kuukauden raaka-aine: ruusukaali

Ravintosisältö /100 g Yksi ruusukaali (noin 15 g)
Hiilihydraattia 3,9g 0,6g
Rasvaa 0,5 g 0,1 g
Proteiinia 1,4 g 0,2 g

Ihanat, pienet ruusukaalit ovat syksyllä parhaimmillaan!

Ruusukaali, tai brysselinkaali, on nimensä mukaan Belgiasta kotoisin oleva kaalin muunnos. Ruusukaalia on jalostettu 1500-luvulta lähtien, ja nykyään sitä viljellään Länsi-Euroopan lisäksi myös Pohjois-Amerikassa ja Japanissa. Se on kaalien joukossa yksi pienimmistä, halkaisijaltaan vain noin 2-4 cm, ja muistuttaa ulkonäöltään hieman pientä kaalinkerää. Ruusukaalit muodostuvat ruusukaaliyksilön varteen, josta ne poimitaan syötäväksi. Yhteen ruusukaaliyksilön varteen voi muodostua 30-70 pientä kerää.

Suomessa syödään suhteellisen vähän ruusukaalia, vuodessa ainoastaan noin 1 pieni kerä henkilöä kohden. Moni on hieman skeptinen ruusukaalia kohtaan, mikä johtunee siitä, että kaalia syödään usein väärin valmistettuna, jolloin se voi olla erittäin kitkerää. Pakastettuna ruusukaalin maku ei ole myöskään parhaimmillaan. Mutta oikein valmistettuna ja maustettuna ruusukaali on erittäin maukas ja mieto kaali, joka on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!

Ruusukaali sopii mainiosti vähähiilihydraattiseen ruokavalioon: 100 grammassa ruusukaalia on vain 1,9 g hiilihydraattia. Sen lisäksi ruusukaalilla on lukuisia terveyshyötyjä: se sisältää muun muassa runsaasti kuitua, rautaa, C-, K- ja A-vitamiineja sekä folaattia ja antioksidantteja.

Ruusukaalista saa helposti herkullisen lisukkeen erilaisille liha-, kana- tai kalaruoille. Myös suolainen ja rasvainen pekoni sekä voimakas lammas sopivat varsin hyvin ruusukaalin rinnalle. Ruusukaalia voi valmistaa monella eri tavalla, esimerkiksi keittämällä, paistamalla ja paahtamalla uunissa – pitää vain muistaa poistaa aina kova kanta sekä päällimmäiset lehdet ennen valmistamista. Ruusukaalin makua voi pehmentää esimerkiksi kermalla ja/tai voilla. Sitä voi myös maustaa erilaisilla mausteilla. Ruusukaali sopii erityisen hyvin yhteen esimerkiksi sitruunan, sienien, persiljan, valkosipulin, inkiväärin, pähkinöiden sekä sinapin kanssa.

Ruusukaali tulisi säilyttää suojattuna viileässä, noin 2-5 asteen lämpötilassa. Ruusukaali on, samalla tavalla kuin monet muut kaalit, herkkä etyleenille. Siksi ruusukaalia ei kannata säilyttää runsaasti etyleeniä tuottavien kasvisten ja/tai hedelmien, esimerkiksi banaanien, omenoiden tai tomaattien, vieressä.

Ohjeet:

Gratinoidut ruusukaalit
Pekoni-ruusukaalipaistos
Pekoniin kierretty ruusukaali
Ruusukaali-pekonilaatikko