Kuukauden raaka-aine: kyssäkaali

Ravintosisältö /100 g Kokonainen kyssäkaali (noin 230 g)
Hiilihydraattia 4,2 g 9,7 g
Rasvaa 0,2 g 0,5 g
Proteiinia 0,5 g 1,1 g

Kyssäkaali, tai kaalirapi, kuuluu kaalikasvien sukuun yhdessä muun muassa kukkakaalin, keräkaalin, ruusukaalin ja parsakaalin kanssa. Kyssäkaali on näiden muiden suosittujen kaalien joukossa yksi vähemmän tunnetuista – ja siksi haluamme nostaa tämän ihanuuden esille!

Suomalaiset syövät keskimäärin noin 200 grammaa kyssäkaalia vuodessa per henkilö, verrattuna esimerkiksi parsakaaliin, jota syödään yli 1,2 kiloa. Kyssäkaali on viljelykasvina melko uusi, ja sitä viljellään enimmäkseen Etelä- ja Keski-Euroopassa. Suomalaisissa kaupoissa myynnissä olevat kyssäkaalit ovat usein peräisin Saksasta, vaikka kasvuvaatimustensa puolesta sen viljely onnistuu myös Suomessa. Kyssäkaali on nopeakasvuinen ja antaa hyvissä kasvuoloissa jopa kolme satoa, 10-12 viikon välein, vuodessa.

Kyssäkaali muistuttaa ulkonäöltään hieman lanttua ja naurista. Kyssäkaalia löytyy montaa eri lajiketta, jotka erottuvat toisistaan esimerkiksi väriltään ja muodoltaan, kasvuajaltaan sekä rehevyydeltään. Kaali voi olla muodoltaan pitkulainen, pyöreä tai litteä, ja väriltään vaalea, vihreä tai lila. Vaikka kyssäkaalin kuori olisi vaaleanvihreä tai sinipunertava, se on aina sisältä vaalea.

Kyssäkaalista syödään maan päälle kehittyvä varsimukula, joka on noin 6-8 cm kokoinen ja painaa noin 100 grammasta jopa muutamaan kiloon, lajikkeesta riippuen. Kyssäkaali on rapea ja mieto maultaan, ja sitä voi syödä sekä sellaisenaan että raakaraastettuna, porkkanan tapaan. Sen lisäksi sitä käytetään, varsinkin LCHF-ruokavaliossa, perunan korvikkeena. Kyssäkaali sopii perunan sijaan esimerkiksi laatikkoruokiin tai pyttipannuun. Sitä voi keittää ja tarjoilla lämpimien ruokien lisukkeena, ja se sopii juuresten tapaan keittoihin, patoihin, gratiineihin ja muhennoksiin.

Kyssäkaalia kannattaa syödä usein, jos haluaa lisätä C-vitamiinin saantia. Vain 100 grammasta kaalia voi saada jopa 80 % päivittäisestä saantisuosituksesta! Sen lisäksi kyssäkaali sisältää paljon kalsiumia, kaliumia ja muita hivenaineita.

Säilytä kyssäkaalisi jääkaapissa. Se säilyy parhaiten noin +2 – +4 asteen lämmössä, jolloin se varastoituu viikoista jopa kuukausiin.

Reseptiarkistostamme löydät useampia kyssäkaalireseptejä, muun muassa:
Kyssäkaaligratiini
LCHF-makkaraperunat kyssäkaalilla
Porsaan sisäfilee uunivihanneksilla
Kyssäkaalia tillipestolla