Kuukauden raaka-aine: avokado

Ravintosisältö /100 g Keskikokoinen avokado (120 g)
Hiilihydraattia 0,8 g 0,9 g
Rasvaa 19,4 g 23,3 g
Proteiinia 2,6 g 3,2 g

Avokado sopii täydellisesti LCHF-ruokavalioon! Avokadossa on vain vähän hiilihydraattia, ja se on täynnä sydänystävällistä, monityydyttymätöntä rasvaa: -yhdessä normaalikokoisessa avokadossa on jopa 25 grammaa rasvaa. Sen lisäksi avokado on hyvänmakuinen ja erittäin monikäyttöinen! Avokado on erityisen suosittu kasvis- ja vegaanisessa ruokavaliossa, mutta voimme suositella tämän superhedelmän lisäämistä ruokavalioon kaikille.

Puussa kasvava hedelmä

Kun puhutaan avokadosta, puhutaan useimmiten avokadopuussa kasvavasta hedelmästä. Avokadopuu, joka voi kasvaa jopa 20 metriä korkeaksi, on kotoisin Väli-Amerikasta, ja sitä on viljelty jo yli 7000 vuotta. Väli-Amerikan lisäksi puuta viljellään nykyään muun muassa Etelä-Amerikassa, Israelissa, Espanjassa ja Etiopiassa.

Avokadopuun hedelmät eli avokadot ovat noin 7-20 sentin kokoisia ja painavat tavallisesti noin 100-400 grammaa. Kaikissa avokadoissa on iso, 3-5 sentin kokoinen siemen, ja avokadon hedelmälihaa suojaa tumma, nahkamainen kuori. Avokadosta syödään sen hedelmäliha, joka voi olla väriltään vaaleanvihreä tai enemmän kullankeltainen, lajikkeesta riippuen.

Suomen kaupoissa myydään muutamia eri lajikkeita, muun muassa Hass, Fuerte ja Nabal. Hass on avokadoista suosituin ja kasvatetuin, ja ainoa lajike, jota voidaan viljellä ympäri vuoden. Hassilla on tumma, paksu ja hieman ryppyinen kuori, ja sen hedelmäliha on kirkkaanvihreää. Fuerte-avokadon kuori on puolestaan vihreä ja sileä, ja sen hedelmäliha enemmän keltaista. Nabal-lajike on yleensä kooltaan pienempi, ja sen voi tunnistaa pyöreästä muodosta. Kaikki lajikkeet sopivat hyvin kylmiin ruokiin, mutta jos haluaa kuumentaa avokadoa, kannattaa valita Nabal, sillä se kestää hyvin myös korkeita lämpötiloja.

Miten käsitellä ja käyttää avokadoa

Poikkeuksena moniin muihin puussa kasvaviin hedelmiin, avokado kypsyy vasta kun se on poimittu tai pudonnut puusta. Avokadot kypsyvät nopeasti huoneenlämmössä, ja kuluttajan voi olla vaikea tietää, ovatko avokadot sopivan kypsiä vai jo ylikypsiä. Ylikypsynyt avokado ei maistu hyvälle, ja siksi kannattaa ostaa kaupasta mieluummin kovia, raakoja avokadoja ja antaa niiden kypsyä rauhassa kotona.

Avokadon hedelmäliha on todella herkkä, ja kypsä avokado muuttuu nopeasti ruskeaksi, jos se joutuu kosketuksiin ilman kanssa.

Kun haluaa varmistaa, onko avokado kypsä vai ei, voi puristaa sitä kevyesti. Kypsä hedelmä joustaa hieman tyvipäästä, mutta siihen ei jää kuoppaa. Voi myös nyppiä pois avokadon pienen kannan ja tutkia hedelmälihan väriä, jonka tulisi olla vaaleanvihreä. Tätä ei kannata kuitenkaan tehdä kaupassa, sillä avokado pilaantuu helpommin, kun kanta on irrotettu. Avokadon hedelmäliha on todella herkkä, ja kypsä avokado muuttuu nopeasti ruskeaksi, jos se joutuu kosketuksiin ilman kanssa. Tämän voi estää sivelemällä halkaistun avokadon hedelmälihaa sitruunan tai limen mehulla. Avokadon siemen kannattaa myös säästää ja pitää lähellä avokadoa tarjoiluun saakka.

Avokadon hedelmäliha on maultaan mieto, aromikas ja hieman pähkinäinen. Se on koostumukseltaan rasvainen ja kermainen. Avokadoa voi syödä monella eri tavalla, ja se on erittäin maukasta sellaisenaan, esimerkiksi majoneesilla tai suolalla ja pippurilla maustettuna. Se toimii myös hyvänä pohjana erilaisille kylmille kastikkeille: se on esimerkiksi suositun guacamolen perusraaka-aine. Avokado sopii hyvin salaatteihin ja lisukkeeksi lihalle, kanalle, katkaravuille ja kalalle.

Hyviä makuyhdistelmiä avokadon kanssa ovat muun muassa sitruuna ja lime, chili, valkosipuli ja korianteri. Avokado sopii hyvin myös makeiden ruoka-aineiden kanssa, ja sitä voi käyttää myös jälkiruokiin. Se sopii varsinkin tumman suklaan, kaakaon ja pähkinöiden kanssa. Ja mikäli haluaa smoothiesta paksumman ja täyteläisemmän, kannattaa lisätä siihen avokadoa! Nykyään kaupan pakastehyllyistä löytyy myös käteviä smoothieen sopivia, pakastettuja avokadokuutioita.

Avokadolla on lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia

Avokadolla on paljon hyviä terveysvaikutuksia ja se sisältää enemmän kuitua ja proteiinia kuin mikään muu hedelmä. Se on myös täynnä vitamiineja ja kivennäisaineita ja sisältää esimerkiksi runsaasti kaliumia, joka on tärkeää esimerkiksi sydämen, hermoston ja lihasten toiminnalle. Lisäksi avokadossa on folaattia, sinkkiä ja B6-, E-, ja K-vitamiineja. Avokadon sisältämä omega-9-rasvahappo, eli oleaanihappo, auttaa muun muassa alentamaan kolesterolia. Avokado voi myös auttaa tasaamaan veren sokeriarvoja sekä estämään tulehdusta kehossa.

Avokado sopii myös ulkoiseen käyttöön ja on erittäin hyvä sekä hiuksille että iholle!

Avokado sopii myös ulkoiseen käyttöön ja on erittäin hyvä sekä hiuksille että iholle! Ja mikä parasta: ulkoisesti voi käyttää myös avokadot, jotka ovat jo menneet syömäkelvottomiksi. Kasvonaamioon tarvitset puolikkaan avokadon: soseuta se, levitä kasvoille ja anna vaikuttaa noin 15 minuuttia. Avokadonaamio tekee ihosta raikkaan ja jättää sen pehmeäksi. Halutessasi voit lisätä naamioon teelusikallisen hunajaa, joka auttaa puhdistamaan ihoa.

Jos haluat tehdä hiusnaamion, sekoita puolikkaan soseutetun avokadon joukkoon hiukan kookos- tai oliiviöljyä ja levitä naamio pestyihin, pyyhekuivattuihin hiuksiin. Anna vaikuttaa noin 15-20 minuuttia ja huuhtele sen jälkeen huolellisesti. Avokado on täynnä vitamiineja, biotiinia ja proteiinia, jotka vahvistavat hiusten rakennetta. Öljy toimii hiusten kosteuttajana.

Avokadoöljy

Avokadon hedelmälihasta puristettu öljy on monien tutkimusten mukaan erittäin terveellistä. Avokadoöljyn maku on pehmeä ja miedompi kuin esimerkiksi oliiviöljyn, ja se sopii hyvin paistamiseen, sillä se kestää korkeitakin lämpötiloja. Sen lisäksi öljy sopii salaatinkastikkeeksi, marinadeihin ja leivontaan. Ruoanvalmistuksen lisäksi öljyä voi käyttää myös ulkoisesti, esimerkiksi hiusöljynä tai ihonhoidossa. Voit esimerkiksi hieroa öljyä suoraan iholle tai sekoittaa pari tippaa kosteusvoiteeseen.

Avokadoreseptit

Reseptiarkistostamme löytyy yli 20 eri avokado-ohjetta. Tässä muutama niistä:

Avokadopasta
Avokado-suklaamousse
Avokado-sinihomejuustosalaatti
Guacamole
Pekoniin kääritty avokado
Vihersmoothie

————

 

Lähteet:

https://www.rd.fi/terveys-ja-hyvinvointi/12-yll%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4%C3%A4-faktaa-avokadosta

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/27/tiesitko-taman-avokadosta

https://www.satokausikalenteri.fi/news/40/parasta-juuri-nyt-avokado