Jumin tappaja

Painonpudotukseen kuuluu myös tasannevaiheet, jolloin paino vain pysyy paikallaan eikä liiku suuntaan tai toiseen. Se on ihan normaalia ja varsinkin jos on jo reilusti painoa pudottanut. Me kaikki haluaisimme, että paino laskisi tasaisesti koko ajan, mutta se ei mene niin – tämä sen sijaan on aika lähellä totuutta:

Toisinaan jumitus tuntuu jäävän päälle, jolloin voi kokeilla saako vauhditettua aineenvaihduntaa itse jotenkin.

Moni tuntee munapaaston, jolloin syödään vain munia eri muodossa ja rasvoja. Se toimii monella, mutta on aika yksipuolista syömistä, jonka jälkeen ei enää ehkä kananmunat maita. Pätkäpaasto vauhdittaa painonpudotusta myös, mutta kaikki eivät pysty pitämään paasto-osuutta tarpeeksi pitkään eli vähintään 16h, jolloin siitä vasta saisi kaiken hyödyn.

Löytyy myös konsti, jota moni ei ole kokeillut: jätetään hiilihydraatit pois! Ihan nollille niitä ei saa, mutta likimain ainakin. Se tarkoittaa, että silloin jätetään pois myös kaikki kasvikset ja marjat, koska niistä kertyy hiilihydraatteja. Se on monelle varmaan kynnyskysymys, koska on totuttu, että aina kuuluu syödä kasviksia. Myös maitotuotteet jätetään aivan minimiin tai käytetään niitä joko todella vähän, tai ainoastaan niitä tuotteita joissa ei ole hiilihydraatteja ollenkaan, esim. juustoja.

Ilman hiilihydraatteja voi olla 3 vrk tai 2 viikkoa, ihan kuinka itse haluaa, koska oikeasti ihminen ei tarvitse välttämättä yhtäkään grammaa syötyjä hiilihydraatteja. Edelleen näkee toisinaan väitteen että “aivot tarvitsevat hiilihydraatteja”. Tämä on totta; aivot tarvitsevat glukoosia, mutta elimistö osaa tehdä sen tarvittavan määrän itse rasvoista ja proteiinista. Joten ei huolta siitä. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla korvaamme pois jätettyjä hiilihydraatteja rasvoilla, ja kun jätämme hiilihydraatit pois, rasvojen tärkeys vielä korostuu koska niistä saamme tarvittavan energian.

Ilman hiilihydraatteja rasvoja voi käyttää reilusti; voita, oliiviöljyä, kookosöljyä, majoneesia, smetanaa, rasvaista lihaa ja kalaa ym. Rasvat ei nosta verensokeria, mutta pitävät kylläisenä. Rasvoista pitää kertyä niin paljon energiaa, ettei ole tarve syödä liikaa proteiinia. Päivän ateriat koostetaan siis erilaisista proteiinin lähteistä ja rasvoista. Syödään eri muodoissa munia, lihaa, kanaa, kalaa ym ja valitaan niihin sopivia rasvoja, kastikkeita, tahnoja.

Aamupalaksi sopii hyvin munat. Niistä voi tehdä munakkaita joihin voi lisätä makunsa mukaan mitä vain missä ei ole hiilihydraatteja; juustoa, tonnikalaa, lihaa, sieniä ym. Munia voi keittää tai paistaa ja syödä majoneesin kanssa tai avokadon ym. Rasvakahvi sopii myös aamuun ja siitä voi tehdä latten lisäämällä kahvin joukkoon kananmunan, jolloin sauvasekoittimella syntyy vaahto kahvin pinnalle, eikä tarvitse lisätä maitoa/kermaa.

Päivän ruokailuihin löytyy resepteistä paljon vaihtoehtoja esim. tonnikalapihvit, jauhelihamureke, kebakot, Saiturin lehtipihvi, Aura-pekoni lihapullat, kanapyörykät, avokadofries ym. Voi myös paistaa kalaa, erilaisia pihvejä, pekonia, kylkisiivuja, broileria tms. ja lisukkeeksi voi valita voita, erilaisia kastikkeita (hollandaisekastike), majoneesia erilailla maustettuna, smetanaa, avokadodippiä jne.

Kaikki nämä vaihtoehdot sopii niin aamuun kuin päivään, ihan oman maun ja tottumusten mukaan. Useimmiten muutama päivä ilman hiilihydraatteja toimii jumin tappajana, mutta mikäli sekään ei auta, voi myös yhdistää hiilihydraatittoman ja pätkäpaaston.
Pätkäpaastosta löytyy tietoa täältä.

Tule sivustollemme, lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 500 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!