Irti sokerista 7 päivässä, näin onnistut!

Useimmat tietävät, että valkoinen sokeri ei ole hyväksi meille, eikä ole makeutusaineetkaan. Eikä valkoinen jauho ja tärkkelys. Silti suomalaiset rakastavat karkkeja, leivonnaisia ja limuja. Me syömme EU-maiden vertailussa viidenneksi eniten makeisia ja leivonnaisia. Sokerin kulutus henkeä kohti oli 30,6 kiloa vuonna 2017 (Yle.fi). Se on hirveä määrä. Varsinkin huomioon ottaen, että me emme tarvitse sokeria mihinkään, se ei tuo meille mitään hyviä vitamiineja tai hivenaineita, ei mitään paitsi energiaa ja hiilihydraatteja.

Sokerin huomattava vähentäminen, tai sokerinsyönnin lopettaminen, tekee ihmeitä energiatasoille, mielialalle ja vyötärölle.

Myös moni terveelliseltä näyttävä ruoka, kuten esim mansikkajogurtti tai mysli, saattavat sisältää valtavan määrän sokeria, vaikka niitä markkinoidaan terveellisinä valintoina.

Me saamme huomattavan osan sokeria myös valmisruoista ja eineksistä – joihin sokeria laitetaan sekä pidentämään tuotteen käyttöaikaa, sekä siksi että ne maistuisivat paremmalta. Sokeri aiheuttaa sokerinälkää, ja jos syöt pienen palan jotain makeaa, haluat kohta pienen palan lisää ja niin tulee syötyä paljon enemmän kuin olit ajatellut syöväsi. Myös moni terveelliseltä näyttävä ruoka, kuten esim mansikkajogurtti tai mysli, saattavat sisältää valtavan määrän sokeria, vaikka niitä markkinoidaan terveellisinä valintoina. Sokeri, piilosokeri ja liiallinen hiilihydraattien syöminen on yksi avaintekijöistä, kun katsomme lihavuustilastojen kasvamista ja diabeteksen sekä monien muiden elintasosairauksien räjähdysmäistä kasvua.

– Sokerinkulutus ei ole hyväksi meille. Sokeri sisältää hyvin paljon energiaa, mutta ei ollenkaan ravintoa, sanoo Team LCHF Suomen johtava lääkäri Mats Rönnback, ja jatkaa:
– Sokeri on meille täysin turha elintarvike ja vähentämällä tai luopumalla sokerista kokonaan, teemme tilaa huomattavasti paremmille vaihtoehdoille kuten puhtaalle prosessoimattomalle ruoalle: kasviksille, lihalle, kalalle, äyriäisille, kananmunille sekä täysirasvaisille maitotuotteille. Valitsemalla oikeaa ruokaa, syömme puhtaasti ja terveellisesti. Usein myös huomattavasti halvemmalla kuin jos jääkaappimme on täynnä eineksiä.

Viime vuosina suoliston bakteerikantoja ja niiden merkitystä hyvinvoinnillemme on tutkittu yhä enemmän. Johtopäätös on, että suolistobakteerit ovat meille huomattavasti tärkeämpiä kuin mitä aikaisemmin ollaan luultu. Kasvikset, hapatetut tuotteet, marjat, sienet ja puhtaat elintarvikkeet, ovat hyväksi suolistonbakteereille. Sokeri puolestaan toimii ravintona huonoille bakteerikannoille ja jos nämä kasvavat, ne voivat tehdä meistä sairaita. Jos huonot bakteerikannat saavat ylivallan, ne kasvavat ja lisääntyvät hyvien bakteerien kustannuksella ja tämä puolestaan lisää kehon tulehdustilaa ja heikentää vastustuskykyämme.

Vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle siirtymisen syitä on useita – joku haluaa laihtua, joku haluaa tai joutuu siirtymään gluteenittomalle ruokavaliolle mutta monilla syy on myös suoliston terveys ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sokeri ei tee meille hyvää, missään muodossa, ja keho voi hyvin, kun luovumme siitä.

Miksi haluamme syödä sokeria, vaikka kaikki tietävät, että se ei ole hyväksi meille, eikä meidän hampaille?

Mats Rönnback, Team LCHF Suomen lääkäri: ”monesti makeanhimon tai sokerihimon takana on tavallinen fysiologinen nälkä. Jos valitsemme  hyvän tasapainoisen ruoka-annoksen, lauantaikarkkipussin sijaan, makeanhimo katoaa.
On myös tärkeä muistaa, että on inhimillistä syödä iloon, suruun, tylsyyteen ja palkitsemiskeinona. Nämä ruokailut eivät tavallisesti ole kanasalaattia, vaan nimenoman jotain makeaa, kuten karkkia tai suklaata. Olisi hyvä identifioida tilanne, jolloin sinun tekee mieli suklaata, ja silloin tehdä jotain ihan muuta – kuten lähteä ulos ystävän kanssa kävelylle. Joskus voi kutenkin hyvillä mielin suoda itselleen herkkupalan, mutta valitse silloin korkealaatuinen, hyvänmakuinen suklaa, jossa kaakopitoisuus on yli 75%. Ja nauti pala tai kaksi, ei levyä tai kahta”.

Mutta sokerikoukusta voi päästä irti.

Irti sokerista 7 päivässä

Aloita: poista ruoistasi kaikki sokeri ja kaikki makeutusaineet. Älä syö mitään makeutettuja elintarvikkeita, virvoitusjuomia, makeisia. Aloita ensin 7 päivällä, jatka sitten koko kuukauden loppuun.

Vältä: yllämainitun sokerin ja makeutusaineiden lisäksi, vältä myös viljoja, riisiä, perunaa, leipää – kaikkia tavallisia hiilihydraattilähteitä.

Varaudu: varaudu ketoflunssaan, eli hiilihydraattien vieroitusoireisiin. Lisää ruokavalioon suolaa ja kun sinulle tulee mielitakoja ja makeanhimoa, syö jotain hyvää ja rasvaista. Kuten esimerkiksi mascarponevaahtoa ja vadelmia tai raakalakritsijauhetta.

Syö sokerin ja hiilihydraatin tilalla: syö reilusti kasviksia, hyviä proteiininlähteitä kuten lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia, täysirasvaisia maitotuotteita, marjoja, pähkinöitä. Lihaa on paljon muutakin kuin hienoja filé paloja, valitse mielellään rasvaisempia paloja, tai sisäelimiä ja valitse kauden vihanneksia ja juureksia.

Tulos: Sokerista luopuminen on ensin vaikeaa, mutta parin päivän päästä helpottaa. Vähitellen sokerikoukku antaa myöden, ja sitten himo laantuu ja vähitellen ei edes tee mieli sokeria enää. Makuaisti paranee ja terävöityy ja jo kuukauden päästä et enää koe, että kermavaahto tarvitsee sokeria ja mansikka maistuu jo erittäin makealta.

Saat aivan uutta energiaa ja vatsasi voi paremmin.

…………………………….

Sokeriton elämäntapa

Kun olet päässyt sokerikoukusta eroon, nauti siitä! Olet energisempi, voit hyvin ja tiedät että olet tehnyt valinnan, joka on hyvä kehollesi ja tietenkin myös hampaillesi. Joten nyt kun kerran aloitit, tästä on hyvä tehdä elämäntapa!

Tervetuloa meille!

——————————————————————————————————————————————

Tule sivustollemme lukemaan lisää vähähiilihydraattisesta elämäntavasta, inspiroitumaan yli 500 reseptistä, keskustelemaan muiden kanssa keskustelufoorumiin sekä lukemaan muita blogeja ja tietoa tästä ruokavaliosta!