Haastavaa aikaa

Koulujen sulkeuduttua pandemian vuoksi, monessa perheessä on nyt syöjiä enemmän kuin mihin on totuttu ja se luo haasteita. Kouluruoka on monella lapsella se päivän toinen ateria, tai jopa ainoa, joten nyt pitää kotona valmistaa ruokaa useammin ja enemmän ja huomioida myös välipalat lapsille. Lisäksi monella on huoli toimeentulosta lomautusten myötä. Raha pitää saada riittämään. Vähähiilihydraattinen ruokavalio sopii koko perheelle. Moni olettaa sen olevan vaikeampaa, ja kalliimpaa kuin mitä se todellisuudessa on.

Myös lapsille on hyväksi vähentää sokereiden käyttöä, koska lasten ja nuorten lihavuus sekä jopa rasvamaksa on yleistynyt ja sitä todetaan jo pienillä lapsilla. Syynä on liika sokeri ja hiilihydraatit, joita kertyy uskomaton määrä kaikista muroista, mehuista, välipalapatukoista, jogurteista yms joiden jopa väitetään, mainosten mukaan, olevan terveellisiä vaihtoehtoja. Koko ajan mainokset tuputtaa niitä ja houkutuksena on milloin mikäkin muodissa oleva hahmo, sarjakuva ym.

Lapsella vähähiilihydraattinen ruokavalio ei tarkoita, että fanaattisesti lasketaan hiilihydraatteja, jos siihen ei ole terveydellistä syytä. Vaan sitä, että karsitaan pois huonoja hiilihydraattilähteitä ja tehdään päivittäisessä arjessa parempia valintoja ja jätetään herkut vain herkkupäiviin. Kokonaan ei tarvitse luopua.

Omasta kokemuksesta tiedän, että lapset voivat olla, kuten moni aikuinenkin, todella nirsoja kaikkia uusia makuja kohtaan. Aikuinen kuitenkin on se, joka voi ohjailla lasten mieltymyksiä oikeaan suuntaan ja houkutella maistamaan. Mitä nuorempi lapsi, sen helpommin se onnistuu. Varsinkin pienten lasten kanssa kannattaa kokeilla, että ottaa lapsen mukaan valmistamaan ruokaa. Usein lapsella on houkutus maistaa, koska koko perhe syö ja kehuu ”hänen” valmistamaa ruokaa, vaikka se olisi ollut vain porkkanan pilkkomista.

Avainsanat onnistumiseen on taas tutut; suunnittele ja ennakoi. Tee suunnitelma viikoksi kerrallaan ja mieti ruoat sellaisiksi, että saat tehtyä muutaman päivän ruoat kerralla. Samalla uunin lämmityksellä voi, ja kannattaa valmistaa useampaa ruokaa. Jos raha on tiukalla, mieti aineksia joita saa edullisesti ja mitä kaikkea niistä voi valmistaa. Meillä riittää elintarvikkeita kaupoissa, joten vaihtoehtoja on vaikka kuinka.

Helppoja ruokia, joita saa kerralla tehtyä isoja määriä, ovat esim lihapullat, laatikkoruoat, keitot, sosekeitot, uunikasvikset, pizzat ym. Niitä onnistuu valmistamaan myös halvalla, valitsemalla edullisia raaka-aineita; kaalia, jauhelihaa, munia, broilerinkoipia ym. Muista myös hyödyntää tarjoukset sekä pakastin. Pakasta osa joko raaka-aineena tai valmiina ruokana.

Lapset tarvitsevat myös välipaloja ja moni meidän resepteistä, kuten esim herkullinen vispipuuro maistuu lapsillekin. Käytä siinä hyödyksi mahdolliset marjat pakasteesta. Voit myös pilkkoa jääkaappiin valmiiksi eri astioihin erilaisia kasviksia; kurkkua, tomaattia, porkkanaa, lanttua ym ja tehdä niille dippikastikkeen. Usein dippikastike on tärkein ja sen kanssa maistuu myös kasvikset.

Sosekeitot on hyvä paikka piilottaa erilaisia kasviksia. Valmiista keitosta ei tiedä, mitä kaikkea se sisältää ja kaikkea ei ole pakko kertoa ääneen, mikäli perheessä on nirsoilua. Monesti se: ” en tykkää” tarkoittaa, ettei ole edes maistettu, vaan on ennakkoluuloa.

Pizzat on kestosuosikki ja maistuu kaikille. Pizzapohjan voit valmistaa myös kasviksista tai vaikka pelkistä kananmunista, vaihtoehtoja riittää. Meillä on yli 10 erilaista vhh pizzapohjaa sivustolla, ja monista pohjista voi myös tehdä suolakeksejä – eli jätät täytteet pois ja paistat sellaisenaan ja leikkaat sitten paloiksi. Käy naposteluruoaksi ja suolakekseinä.

Myös kaikki meidän kastikkeemme sopii kaikille, vain lisukkeet vaihtelee. Tee esim iso määrä jauhelihakastiketta ja keitä itsellesi kasviksia ja samalla toisella levyllä kiehuu muille pastaa, perunaa tms. Mahdollisen rasvalisän voit lisätä omalle lautaselle. Itse teen usein laatikkoruokia ja omassa keittiössä olen ratkaissut asian niin, että ostin lasivuokia, sellaisia että mahtuu kaksi rinnakkain uuniin; minun vhh-laatikko ja toisen jotain muuta. Samalla siis syntyy kaksi eri ruokaa.

Me vanhemmat olemme esimerkkeinä lapsillemme ja syömistavat periytyy. Jos lapsen kotona syödään kasviksia, melko todennäköisesti hän syö niitä aikuisenakin. Aivan samoin, jos iltanapostelu on sipsejä tv: n edessä lapsena, niin on usein myös aikuisena. Ja opitut tavat on joskus tiukassa.

Suosittelen pysähtymään hetkeksi ja miettimään, mitä meidän perheessämme oikeasti syödään? Olisiko siellä asioita, joita kannattaisi korjata tai muuttaa, tulevaisuutta ajatellen. Pienistäkin muutoksista voi saada valtavan hyödyn. Ja jos tekee yhden pienen muutoksen joka viikko, muutos ei tunnu niin isolta silloin, mutta lopputulemasta tulee valtavan hyvä!