Daisyn tarina (osa 2): ihannepainon ylläpito

Olen Daisy Friman, kenties jo tuttu Team LCHF:n edellisestä vieraskynä-artikkelista ja tiimin Facebook-ryhmästä. Monet ovat miettineet, miten mulla menee. Pysyikö paino poissa? Ketoilenko yhä? Miltä näytän nykyisin? Juoksinko puolimaratonin?

Eletään jo tammikuuta ja uutta vuosikymmentä. Vuosi sitten viimeistelin 35 kg painonpudotuksen. Tein sen kaiken 10 kuukaudessa. Vuosi myöhemmin oma käsitys kehosta on jo tullut ajan tasalle.  Mitä ihmettä – Mä en ole enää ylipainoinen tai sairas ja väsynyt. Hankalinta elämäntapojen muutoksissa on pysyä uuden minäkuvan perässä. Yhtäkkiä se vanha suosikkipaita onkin valtava mekko. Yhtäkkiä löydät itsestäsi lihaksia, joiden et tiennyt olevan edes olemassa!

Kun tavoitepaino on saavutettu, sitä miettii, että mitä seuraavaksi? Painonpudotukseen sitoutuu niin vahvasti ja kokonaisvaltaisesti, että sen loputtua hämmentyy. Vuoden jälkeen kaikki tulee niin vaivattomasti ulkomuistista, ettei syömiseen tarvi juurikaan enää raaka-aineiden punnitsemista tai päänvaivaa. Vapaapäivän aamu alkaa munalattella, kuten aina. Kirnuvoita, kaakaovoita, kananmuna, ripaus kardemummaa ja inkivääriä. Kaikki luomuna. Kuulokkeista ihanaa musiikkia soimaan ja päivä käyntiin.

“Painoni pudotin todella minimaalisilla hiilihydraateilla, mutta nykyään syön enemmän kasviksia ja marjojakin.”

Mun kuluneeseen vuoteen mahtuu repsahduksia, painon nousua, henkistä paranemista ja itsensä etsimistä. Paino tänään 53kg, fiilis uskomaton.  Painoni pudotin todella minimaalisilla hiilihydraateilla, mutta nykyään syön enemmän kasviksia ja marjojakin. Maitotuotteet eivät koskaan sopineet aktiiviseen pudotukseen, mutta ihannepainon ylläpitoon ne ovat oikein mainioita.

Kävin taannoin myös ravitsemusterapeutilla. Hän onnitteli huimasta onnistumisesta ja ajatuksella luodusta lähes ammattimaisesta ketoruokavaliosta. Kaikki vitamiinit ja hivenaineetkin olivat optimaaliset tarpeisiini. Kehoitti lisäämään ruokavalioon vain lisää energiaa, sillä treenaan nykyisin useita tunteja viikossa. Sitähän meidän LCHF:n oma Raija-Liisakin aina sanoisi: Lisää rasvaa. En vain enää huomannut, miten aktiivinen musta onkaan tullut. Päässäni mietin: ”Hetkinen? Milloin tästä pienestä ylipainoisesta pullerosta tuli urheilullinen aikuinen nainen?”

Puolimaratontreenin lisäksi harrastan nykyisin krav magaa. Olin jo vuosia halunnut aloittaa ohjatut treenit, mutta luottamus omaan jaksamiseen oli liian olematon ja pelotti. Mitä juoksemisen tavoitteisiin tulee, juoksen nykyisin kyllä puolimaratonin matkoja (21 km) mutta aikatavoite ei ihan vielä täyty.

Sairaslomat töistä ovat edelleen historiaa. Ketoilun aloittamisen jälkeen en ole ollut kertaakaan kipeänä tai kärsinyt mystisistä ”loppuunpalamisista”. Kotona meillä laitetaan nykyisin ketogeenisiä ruokia molemmille. Kämppäkaverini huomasi miten maistuvia ruokia tällä ruokavaliolla saa aikaan ja syökin nykyään samoin. Muutama työkaverikin on meillä vieraillut syömässä, koska täältä löytää maistuvat pöperöt. Itse olen ollut aina tasoa katastrofikokki, mutta ketoresepteillä hämmästytän myös itseäni. Niin pienellä vaivalla saa todella hyvää ruokaa!

Jos tiedossa on kova työputki, teen yleensä isomman vuoallisen ruokaa, jaan sen annoksiin ja pakastan. Repsahduksia tulee juuri silloin kun on väsynyt ja tarvitsee jotain syödä nopeasti. Siksi puhunkin annossuunnittelun puolesta vahvasti. Meiltä pakastimesta löytyykin aina hätään saiturin pihvejä, kesäkurpitsalasagnea, erilaisia ketolaatikoita ja marjoja.

Monet saattavat pitää Team LCHF Suomen linjauksia hiilihydraateista tiukkoina, mutta tiukka linjaus on tehty ihan hyvästä syystäkin. Näillä ohjeilla nimittäin myös onnistutaan! Erityisesti aloittelijalle on erittäin tärkeää oppia heti oikeat tavat. Alku on mielestäni matkan tärkein osuus, silloin joko luovutetaan tai onnistutaan.  On tärkeää, että aloittelijat asetetaan onnistumaan selkeillä ohjeilla ja neuvoilla! Itse aijon jatkaa samaan malliin jatkossakin.

Tämä ruokavalio ei ole pelkkä pikajuna paratiisiin, vaan siitä paratiisista on pidettävä huolta sinne pääsemisen jälkeenkin.


Vieraskynäämme piteli tällä kertaa Daisy Friman, joka on aktiivinen jäsen sivustollamme ja meidän isossa Facebook-ryhmässä. Daisy pudotti LCHF-ruokavaliolla huikeat 35 kg alle vuodessa, ja hän on toiminut inspiraationa monelle muulle ryhmäläiselle uskomattomilla ennen-jälkeen-kuvillaan.